Social kognition i et udviklingsperspektiv: Theory of mind og emotionsforståelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v40i2.117816Nøgleord:
Socialkognitiv udvikling, Theory of Mind, EmotionsforståelseResumé
Denne artikel har til formål at give en kort introduktion til social kognition ved at gennemgå nogle af hovedfundene inden for litteraturen om menneskers socialkognitive udvikling. Social kognition defineres som det at forstå menneskelige interaktioner og adfærd på basis af underliggende mentale og emotionelle tilstande. Med hovedvægt på adaptive sociale forhold illustreres vigtigheden af velfungerende socialkognitive færdigheder for børns udvikling. To centrale områder, nemlig Theory of Mind (ToM) og emotionsforståelse, introduceres og vigtige milepæle i udviklingen af disse evner opsummeres. Prominente teorier om udviklingen af social kognition bliver skitseret og diskuteret. Reviewet berører desuden kort forløberne til socialkognitive færdigheder i barndommen, atypisk udvikling for autistiske og døve børn samt udviklingen af avanceret social kognition i ungdomsårene og voksenalderen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.