Unges sorg
En fænomenologisk undersøgelse af teenagere der mister en forælder
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v40i1.113237Nøgleord:
sorg, fænomenologi, unge og sorg, identitetsdannelse, identitetResumé
Formålet med nærværende fænomenologiske studie af tre unges livsverden er at belyse hvilken betydning, erfaringer med at miste en forælder giver i forhold til de unges liv, identitet og identitetsdannelse. To unge kvinder og en ung mand i alderen 20-30 år – der alle har mistet deres forældre i teenageårene – blev interviewet ud fra en interviewguide bygget op fra bunden. Interviewene var semi-strukturerede, de blev digitalt optaget og efter transskription underkastet den fortolkende-fænomenologiske analyse (IPA). Resultatet viste fire hovedtemaer: 1. Håndteringen af sorgprocessen – forsinkelsen; 2. Oplevelsen af et fragmenteret selv; 3. Ekstern hjælp – “mig selv” i fokus; 4. En ny vej fremtræder. Disse temaer præsenteres i artiklen, og efterfølgende diskuteres undersøgelsens fund på baggrund af aktuelle diskurser, “emergent adulthood” og andre empiriske og teoretiske perspektiver. At miste en forælder i ungdomsårene indvirker dybt på unges liv og identitet.
Begrænsninger ved studiet præsenteres til slut.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.