Theatrical innovation in contemporary circus
Juggling rings into birds
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v22i40.152748Resumé
The article describes and discusses the way circus artists were educated and worked artistically with their discipline on the no longer functioning Danish circus school Academy of Modern Circus (AMoC). Setting off from the idea of “theatrical innovation”, the work of Czech juggler, Filip Zaradnický is pursued to investigate how a combination of a semiotic and phenomenological approach may be useful to analyse the development of the act as well as the experience of it.
Referencer
Christensen, Dorthe Refslund, Louise Ejgod Hansen, Ida Krøgholt, and Carsten Stage. 2016. “The participatory researcher – developing the concept of ‘accompanying research’”. Nordic Journal of Cultural Policy, no. 2. (19): 116-36.
Dolan, Jill. 2005. Utopia in Performance. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Eigtved, Michael. 2016. “We have this special thing…”: Scenekunstnerisk faglighed og midtvejserfaringer. Statusrapport. Copenhagen: Akademiet for Moderne Cirkus.
Fischer-Lichte, Erika. 2008. The Transformative Power of Performance. Oxon: Routledge.
Krøgholt, Ida. 2016. “Følgeforskning”. DRAMA, Nordisk Dramapedagogisk Tidsskrift, no. 2: 16-20.
McAuley, Gay. 1998. “Towards an Ethnography of rehearsal”. New Theatre Quarterly. vol. 14, no. 53: 75–85.
Sauter, Willmar. 2020. Aesthetics of Presence. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing.
Sauter, Willmar. 2022. “The Magic of Presence”. Nordic Theatre Studies. vol. 34, no. 2: 18-28.
Tait, Peta. 2005. Circus Bodies. Oxon: Routledge.
Ubersfeld, Anne. 1999. Reading Theatre. Toronto: University of Toronto Press.
Zerlang, Martin. 1989. Underholdningens historie. København: Gyldendal.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Michael Eigtved
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.