Det umuliges muligheder

Praksisbaserede perspektiver på scenekunstnerisk bearbejdelse

Forfattere

  • Rune David Grue

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v21i36.152341

Resumé

Artiklen er baseret på interviews med en række scenekunstnere, som alle har beskæftiget sig med det, jeg kalder “umulige” bearbejdelser – noget, jeg også selv har været optaget af i mit arbejde som instruktør og bearbejder. I artiklen forsøger jeg, eksemplificeret gennem de interviewedes praktiske erfaringer, at identificere nogle af de udfordringer, som kan gøre et materiale særligt vanskeligt at omsætte til scenen og få bearbejdelsesopgaven til at forekomme “umulig”. Artiklen beskæftiger sig med, hvilke kunstneriske strategier, de interviewede har brugt i mødet med disse udfordringer, og viser, hvordan netop det “umulige” i et materiale potentielt kan bruges som kunstnerisk brændstof. Artiklen er skrevet som del af mit KUV-projekt Umulige Bearbejdelser, støttet af Kulturministeriet.

 

The article is based on interviews with theatre artists, who have all dealt with what I would call “impossible” adaptations – something that I myself have been interested in as a director and adapter. In the article, using examples from the practical experiences of the interviewees, I try to identify some of the challenges which can make a material particularly difficult to transform to the stage, and make the task of adaptation seem “impossible”. The article deals with artistic strategies that the interviewees have used to confront these challenges and shows how precisely the “impossible” aspects of a material potentially can be used as artistic fuel. The article has been written as part of my artistic research project Impossible Adaptations, funded by the Danish Ministry of Culture.

Forfatterbiografi

Rune David Grue

er sceneinstruktør og har instrueret forestillinger på en lang række danske scener, heriblandt Aalborg Teater, Aarhus Teater, Betty Nansen Teatret, Folketeatret og Det Kongelige Teater, hvor han også var husinstruktør og med i den kunstneriske ledelse af ensemblet Det Røde Rum. Han er desuden lektor ved Den Danske Scenekunstskole og leder af linjen Sceneinstruktion, under uddannelsen Iscenesættelse.

Referencer

Nat – Teater Republique, 2021

Decameron – Teater Republique, 2023

Den Guddommelige Komedie – Teater Republique, 2019

En fortælling om blindhed – Aarhus Teater, 2021

The Forbidden Zone – The Barbican, 2016

Galskab – Stockholms Stadsteater, 2020

Hærværk – Det Kongelige Teater, 2014

Iliaden – Betty Nansen Teatret, 2023

Jane Eyre – Aarhus Teater, 2023

Kamraterna – Uppsala Stadsteater, 2018

Kunsten altid at få ret – Det Kongelige Teater, 2016

Kunsten at være lykkelig – Betty Nansen Teatret, 2019

Kvinden ved 1000 grader – Aveny T, Teater Nordkraft, Aarhus Teater, 2016

Kældermennesket – Det Kongelige Teater, 2011

Nordkraft – Aalborg Teater, 2023

Orlando – Den Danske Scenekunstskole, 2011

Requiem – Betty Nansen Teatret, 2018

Rocky – Fix og Foxy, 2017

The Waves – National Theatre, 2006

Kunsten at være lykkelig

Downloads

Publiceret

2024-12-18

Citation/Eksport

Grue, R. D. (2024). Det umuliges muligheder: Praksisbaserede perspektiver på scenekunstnerisk bearbejdelse. Peripeti, 21(36), 88–99. https://doi.org/10.7146/peri.v21i36.152341