Det umuliges muligheder
Praksisbaserede perspektiver på scenekunstnerisk bearbejdelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v21i36.152341Resumé
Artiklen er baseret på interviews med en række scenekunstnere, som alle har beskæftiget sig med det, jeg kalder “umulige” bearbejdelser – noget, jeg også selv har været optaget af i mit arbejde som instruktør og bearbejder. I artiklen forsøger jeg, eksemplificeret gennem de interviewedes praktiske erfaringer, at identificere nogle af de udfordringer, som kan gøre et materiale særligt vanskeligt at omsætte til scenen og få bearbejdelsesopgaven til at forekomme “umulig”. Artiklen beskæftiger sig med, hvilke kunstneriske strategier, de interviewede har brugt i mødet med disse udfordringer, og viser, hvordan netop det “umulige” i et materiale potentielt kan bruges som kunstnerisk brændstof. Artiklen er skrevet som del af mit KUV-projekt Umulige Bearbejdelser, støttet af Kulturministeriet.
The article is based on interviews with theatre artists, who have all dealt with what I would call “impossible” adaptations – something that I myself have been interested in as a director and adapter. In the article, using examples from the practical experiences of the interviewees, I try to identify some of the challenges which can make a material particularly difficult to transform to the stage, and make the task of adaptation seem “impossible”. The article deals with artistic strategies that the interviewees have used to confront these challenges and shows how precisely the “impossible” aspects of a material potentially can be used as artistic fuel. The article has been written as part of my artistic research project Impossible Adaptations, funded by the Danish Ministry of Culture.
Referencer
Nat – Teater Republique, 2021
Decameron – Teater Republique, 2023
Den Guddommelige Komedie – Teater Republique, 2019
En fortælling om blindhed – Aarhus Teater, 2021
The Forbidden Zone – The Barbican, 2016
Galskab – Stockholms Stadsteater, 2020
Hærværk – Det Kongelige Teater, 2014
Iliaden – Betty Nansen Teatret, 2023
Jane Eyre – Aarhus Teater, 2023
Kamraterna – Uppsala Stadsteater, 2018
Kunsten altid at få ret – Det Kongelige Teater, 2016
Kunsten at være lykkelig – Betty Nansen Teatret, 2019
Kvinden ved 1000 grader – Aveny T, Teater Nordkraft, Aarhus Teater, 2016
Kældermennesket – Det Kongelige Teater, 2011
Nordkraft – Aalborg Teater, 2023
Orlando – Den Danske Scenekunstskole, 2011
Requiem – Betty Nansen Teatret, 2018
Rocky – Fix og Foxy, 2017
The Waves – National Theatre, 2006
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Rune David Grue
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.