Vaginal Davis og mobiliseringen af freaken
Disidentifikation i kortfilmen That Fertile Feeling
Resumé
Resumé
Med udgangspunkt i Vaginal Davis’ kortfilm That Fertile Feeling fra 1983 undersøger jeg freaken som en sort queer politisk figur ved at spore dens rødder i racistiske og patriarkalske ideologier. Ved at anvende José Muñoz’ begreber om disidentifikation og modoffentligheder diskuterer jeg, hvordan Davis’ performances skaber en hybrid identitet, der udfordrer dominerende fortællinger og udvikler æstetikker som drag, punk og camp for det sorte queer subjekt.
Abstract
Focusing on Vaginal Davis’s 1983 short film That Fertile Feeling, I examine the freak as a black queer political figure, tracing its roots in racist and patriarchal ideologies. Using José Muñoz’s concepts of disidentification and counter publics, I highlight how Davis’s performances enact a hybrid identity, challenging dominant narratives and reappropriating aesthetics like drag, punk, and camp for the black queer subject.
Referencer
Davis, V. 1983. That Fertile Feeling. Directed by K. Holland and J. Quasi O’Shea. Featuring Vaginal Davis, Fertile La Toyah Jackson, and Johnny Dark. Amoeba Records and Film Works. Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=sQdv2_G2Ci0&t=940s [Tilgået 06.03.2024].
Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=-6Ej9inqGg0 [Tilgået 06.03.2024].
Davis, V. 2016. Sassafras, Cypress and Indigo – Black Screen Images and the (E)motive Notion of Freakiness. Tanzkongress. https://www.youtube.com/watch?v=sQdv2_G2Ci0&t=940s [Tilgået 08.03.2024].
Dunham, C. G. 2015 “The ‘Terrorist Drag’ of Vaginal Davis”, In: The New Yorker, 12. december 2015. https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/terrorist-drag-vaginal-davis [Tilgået 08.10.2024].
Goodman, E. 2019. “How Vaginal Davis Remade the DIY Art World in Her Image.” In: them, 19. marts 2019. https://www.them.us/story/vaginal-davis [Tilgået 08.03.2024].
Participant Inc. 2012. Press material. “Vaginal Davis HAG–small, contemporary, haggard”, oktober 2012. http://participantinc.org/seasons/season-11/hag [Tilgået 09.03.2024].
Pinto, A. T. 2022. “Vaginal Davis: Eden Eden.” In: Artforum, Vol. 60. No. 8, April 2022. https://www.artforum.com/events/vaginal-davis-2-249714/ [Tilgået 09.03.2024].
Wachter-Grene, K. 2020. “A Scene of Her Own: The Inimitable Vaginal Davis.” In: The Black Scholar, 16 April 2020. https://www.theblackscholar.org/a-scene-of-her-own-the-inimitable-vaginal-davis/ [Tilgået 09.02.2024].
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 alfi vest
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.