Den gravide krop som prisme
Om æstetisk-affektiv repræsentationsanalyse i scenekunst
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v21i36.145305Resumé
Ud fra forfatterens erfaringer som forestillingsleder på forestillingen Frankly my dear I don’t give a damn (Aarhus Teater sæson 2022/23) udforsker denne artikel de æstetisk-affektive aspekter af scenekunstnerisk repræsentation af graviditet og moderskab. Forfatteren bruger den gravide krop som prisme i udviklingen af en analysemodel til æstetisk-affektiv repræsentationsanalyse. Dette gøres med rod i Karen Barads nymaterialistiske teori, agential realisme. Modellen fremhæver publikums rolle i repræsentationsanalysen ved at gøre selve sammenhængen mellem æstetik, affekt og repræsentation til sit genstandsfelt.
Referencer
Aarhus Teater, 2022. Frankly my dear I don’t give a damn, videooptagelse af forestillingen fra d. 8/9-2022. (upubliceret)
Bang, Nanna Cecilie, 2022. Frankly my dear I don’t give a damn. Aarhus Teater.
Barad, Karen, 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press.
Coe, Cynthia D., 2012. “Plato, Maternity, and Power: Can We Get a Different Midwife?” Coming to Life: Philosophies of Pregnancy, Childbirth and Mothering, Fordham University Press.
de Boer, Marjolein Lotte, et al., 2019. “In/Fertile Monsters: The Emancipatory Significance of Representations of Women on Infertility Reality TV.” The Journal of Medical Humanities, vol. 43, no. 1.
Duvå, Liv Nimand, 2022. Mødrenes hus: roman. 1. udgave, Gyldendal.
Haraway, Donna J., 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press.
Høeg, Tine, 2022. Sult: roman. 1. udgave., Gutkind.
Juelskjær, Malou, 2019. At tænke med agential realisme. 1. udgave., Nyt fra Samfundsvidenskaberne.
Kolmos, Marie-Louise, 2023: Interview med medvirkende fra Frankly my dear I don’t give a damn (upub.)
LaChance Adams, Sarah and Caroline R. Lundquist, 2023. Coming to Life: Philosophies of Pregnancy, Childbirth, and Mothering. 1. ed., Fordham University Press.
Ravn, Olga, 2020. Mit arbejde: roman. 1. udgave., Gyldendal..
Schwartz, Camilla, 2021. “Fra voksenfobi til moderskab i dansk samtidslitteratur.” PASSAGE – tidsskrift for litteratur og kritik.
Soelmark, Nathalie Wind, 2014. Relational (trans)formations: on the Aesthetics of Mediated Experiences with Infertility and Assisted Reproduction in Video Blogs, TV and Film Documentaries, and Installation Art: PhD Dissertation. 1. oplag., University of Southern Denmark, Department for the Study of Culture.
Welent Sørensen, Pernille, 2021. At lytte til børn: børns publikumstilblivelser i skole, når teatret kommer forbi. Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.