Teatrets kunststatus - i virkelighedens navn

Om Arhus Festuge, Jysk Musik & Teaterhus, Odin Teatret og Arhus teater

Forfattere

  • Erik Exe Christoffersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v2i3.143741

Nøgleord:

Christian Lollike, Louise Frevert, Dom over skrig (2004), kunstautonomi, kanon

Resumé

I artiklen "Teaterkunstens status og funktion - i virkelighedens navn" diskuterer Erik Exe Christoffersen blandt andet politikeren Louise F reverts forsøg på at gribe ind overfor Teater Katapult (Århus) i forbindelse med Christian Lollikes stykke, Dom over skrig (2004), om gruppevoldtægt. Med afsæt i en analyse af, hvordan teaterkunsten udnytter virkeligheden og skaber nye alliancer, skriver Christoffersen om det konkrete samspil med den kulturelle kontekst, som teksten indgår i. Artiklen kan læses som et forsvar for kunstautonomien og tilskuerens kunstdom. Overfor det politiske systems krav om en statsautoriseret kanon, der
skal bære et bestemt nationalt dannelsesideal, hævder Christoffersen, at et sådant krav vil være blokerende for den frie udøvelse af kunstdomme. 

[The issue is reconstructed from a scanned copy. This might cause minor flaws in the text. This is also the cause of the odd page breaks].

Downloads

Publiceret

2024-03-14

Citation/Eksport

Christoffersen, E. E. (2024). Teatrets kunststatus - i virkelighedens navn: Om Arhus Festuge, Jysk Musik & Teaterhus, Odin Teatret og Arhus teater. Peripeti, 2(3), 142–152. https://doi.org/10.7146/peri.v2i3.143741