Store gæstespil hos en lille virksomhed
Historien om Theatre Traffic of Scandinavia
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v19iSaernummer2.134027Resumé
Large guest performances featured by a small company. The story of Theatre Traffic
In 1976 Per Moth formed the small company Theater Traffic of Scandinavia, which until the early 1990s imported several smaller and larger guest performances, some of which attracted great attention in Denmark. Based on archives of the company, Stig Jarl, who was member of the board and worked with Theatre Traffic for a period, sheds light on the conditions for this kind of enterprise. The article also describes the special terms on which Theatre Traffic collaborated with Østre Gasværk, where many of the productions were shown.
Referencer
Ud over Theatre Traffics arkiv, der udgør 12 springbind, som indtil overdragelse til Det Kongelige Biblioteks Teatersamling befinder sig i Afdelingen for Gruppeteater, Institut for Kunst og Kulturvidenskab. Københavns Universitet, er anvendt følgende:
Aagaard, J. (2007a): ”Den gamle mand og scenen”, Fyens Stiftstidende 14. dec. 2007
Aagaard, J. (2007b): ”De fattede ikke en lyd”, Fyens Stiftstidende 15. dec. 2007
Aagaard, J. (2007c): ”Man skal ikke bare skubbe lufferne sammen”, Fyens Stiftstidende 16. dec. 2007
Aagaard, J. (2007d): ”Østre Gasværk løftede sig”, Fyens Stiftstidende 17. dec. 2007
Aagaard, J. (2007e): ”Milepæl i dansk teater”, Fyens Stiftstidende 18. dec. 2007
Bach, H.: ”Ny dansk teaterpris”. Politiken 21. april 1982
Berg, M. (1968): Treklang. Kbh.
Bharucha, R. (1988): ”A View from India”. I: Theatre, Vol 19 (2) p. 5-20
Bradby, D. and Delgado, M. M. (ed) (2002): The Paris Jigsaw: Internationalism and the City’s Stages. Manchester
Brook, P. (1968) The Empty Space London and New York
(red. Christoffersen, E.) (2012): Odin Teatret. Et dansk verdensteater. Aarhus
Esslin, M. (1961): The Theatre of the Absurd. London
Grunwald, Morten (2005): Kort tid. Blå mærker og gyldne øjeblikke. København
Hammond, Jonathan (1973) “Potted History of the Fringe” Theatre Quarterly vol. 3 nr. 12, p. 37-46.
Jarl, S. (1986): ”Efter at have ventet to minutter for længe… Rick Cluchey og The San Quentin Drama Workshop” I: Program til The San Quentin Drama. Workshop Beckett directs Beckett.
Lov nr. 851 af 23. december 1987 om erhvervsdrivende fonde.
Ludvigsen, Chr. (1997): Det begyndte med Beckett – min egen teaterhistorie. Århus
Movin, Lars (2019): Allen Ginsberg i Danmark: januar 1983, København
Møller, Henrik Steen: ”Som skabt til show”. Politiken 1. nov. 1979
Savary, J. (1974): Album du GRAND MAGIC CIRCUS. Paris
Sommer, Henrik (2018): At se med hjertet. Det kunstneriske amatørteaters historie, København
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.