Store gæstespil hos en lille virksomhed

Historien om Theatre Traffic of Scandinavia

Forfattere

  • Stig Jarl

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v19iSaernummer2.134027

Resumé

Large guest performances featured by a small company. The story of Theatre Traffic
In 1976 Per Moth formed the small company Theater Traffic of Scandinavia, which until the early 1990s imported several smaller and larger guest performances, some of which attracted great attention in Denmark. Based on archives of the company, Stig Jarl, who was member of the board and worked with Theatre Traffic for a period, sheds light on the conditions for this kind of enterprise. The article also describes the special terms on which Theatre Traffic collaborated with Østre Gasværk, where many of the productions were shown.

Forfatterbiografi

Stig Jarl

Stig Jarl (f. 1952), Ansat ved Teater- og performancestudier ved Københavns Universitet siden 1991. Fra 2020 lektor emeritus. Tidligere teateradministrator, gæstespilarrangør og forlagsleder. Har lavet publikumsundersøgelser og været konsulent for bl.a. Kulturministeriet og Det Kongelige Teater. Har bl.a. skrevet om opera, teaterpolitik, performance og gade- og aktionsteater.

Referencer

Ud over Theatre Traffics arkiv, der udgør 12 springbind, som indtil overdragelse til Det Kongelige Biblioteks Teatersamling befinder sig i Afdelingen for Gruppeteater, Institut for Kunst og Kulturvidenskab. Københavns Universitet, er anvendt følgende:

Aagaard, J. (2007a): ”Den gamle mand og scenen”, Fyens Stiftstidende 14. dec. 2007

Aagaard, J. (2007b): ”De fattede ikke en lyd”, Fyens Stiftstidende 15. dec. 2007

Aagaard, J. (2007c): ”Man skal ikke bare skubbe lufferne sammen”, Fyens Stiftstidende 16. dec. 2007

Aagaard, J. (2007d): ”Østre Gasværk løftede sig”, Fyens Stiftstidende 17. dec. 2007

Aagaard, J. (2007e): ”Milepæl i dansk teater”, Fyens Stiftstidende 18. dec. 2007

Bach, H.: ”Ny dansk teaterpris”. Politiken 21. april 1982

Berg, M. (1968): Treklang. Kbh.

Bharucha, R. (1988): ”A View from India”. I: Theatre, Vol 19 (2) p. 5-20

Bradby, D. and Delgado, M. M. (ed) (2002): The Paris Jigsaw: Internationalism and the City’s Stages. Manchester

Brook, P. (1968) The Empty Space London and New York

(red. Christoffersen, E.) (2012): Odin Teatret. Et dansk verdensteater. Aarhus

Esslin, M. (1961): The Theatre of the Absurd. London

Grunwald, Morten (2005): Kort tid. Blå mærker og gyldne øjeblikke. København

Hammond, Jonathan (1973) “Potted History of the Fringe” Theatre Quarterly vol. 3 nr. 12, p. 37-46.

Jarl, S. (1986): ”Efter at have ventet to minutter for længe… Rick Cluchey og The San Quentin Drama Workshop” I: Program til The San Quentin Drama. Workshop Beckett directs Beckett.

Lov nr. 851 af 23. december 1987 om erhvervsdrivende fonde.

Ludvigsen, Chr. (1997): Det begyndte med Beckett – min egen teaterhistorie. Århus

Movin, Lars (2019): Allen Ginsberg i Danmark: januar 1983, København

Møller, Henrik Steen: ”Som skabt til show”. Politiken 1. nov. 1979

Savary, J. (1974): Album du GRAND MAGIC CIRCUS. Paris

Sommer, Henrik (2018): At se med hjertet. Det kunstneriske amatørteaters historie, København

Downloads

Publiceret

2022-10-11

Citation/Eksport

Jarl, S. (2022). Store gæstespil hos en lille virksomhed: Historien om Theatre Traffic of Scandinavia. Peripeti, 19(Saernummer2), 98–109. https://doi.org/10.7146/peri.v19iSaernummer2.134027