Svend Borberg: Punktummet, der ikke blev sat
Uopdagede værker fra en dramatiker med europæisk udsyn
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v19iSaernummer2.134023Resumé
Svend Borberg: The punctuation mark that was never written. Undiscovered works by a playwright with an international outlook
This article focuses on two hitherto undiscovered, unrealized works by one of the most remarkable, and controversial Danish playwrights and theatre critics from the interwar period, Svend Borberg. Borberg was a rare modernist and internationally oriented voice in Danish theatre, and the two works, the biblical comic opera Susanna and the pantomimic ballet, Stambul brænder [Stambul Burning] adds not only an important missing link in Borberg’s oeuvre, but also in those of his collaborators, the composers Knudåge Riisager and Alexander Tscherepnin.
Referencer
Abell, Kjeld. 1936. Ungdommen og Teatret. Langelands Social-Demokrat, 14. feb., 1936, s. 4-5.
Anon. 1943. [Notits om Stambul brænder]. Berlingske Tidende 3. nov., 1943, s. 9e.
---. udateret [1930-31]. Til Forfatteren Hr. Axel Valentiner. Breve vedrørende indsendte stykker (1926-1950). Det Kongelige Teater og Kapel, Rigsarkivet.
Artaud, Antonin. 1938. Le théâtre et son double. Paris: Gallimard.
Borberg, Svend. 1918. Krig og køn : bidrag til en erotisk ny-orientering. Kbh.: Hasselbalch.
---. 1919. Skuespillets Forfald. Litteraturen. Nordens kritiske Revue, s. 465-480.
---. 1923. [Brev til Johan Halvorsen]. 28 apr., Privateje.
---. 1924. [Brev til Knudåge Riisager]. 28 jan., Privateje.
---. 1937. Forspillet.Gyldendals Julebog, 1937. Kbh.: Gyldendal.
---. 1940a. Susanna. Libretto til Opera Buffa eller Musical Comedy. 1. udkast, 20 marts, Privateje, upubliceret.
---. 1940b. Susanna. Libretto til Opera Buffa eller Musical Comedy 2. 2. udkast, Privateje, upubliceret.
---. 1940c. Susanna. Libretto til Opera Buffa eller Musical Comedy 3. 3. udkast, 8.-9. maj, Privateje, upubliceret.
---. 2012. Aabenbaringens sted : teaterkritik i udvalg. Redigeret af Per Lykke. Kbh., Frederiksberg: Multivers, Selskabet for Dansk Teaterhistorie.
---. s.a. Stambul brænder : Ballet-Pantomime. Teatersamlingen. Det Kgl. Bibliotek, upubliceret.
Boye, Ib. 1988. Forfængelighedens pris. Kbh.: Cicero.
Contat, Michel, Denis Hollier, Jacques Neefs, og Alyson Waters. 1996. Editors’ Preface. Yale French Studies, 89, s. 1-5. http://www.jstor.org.ep.fjernadgang.kb.dk/stable/2930335.
Halvorsen, Johan. 1923. [Brev til Svend Borberg]. 4. maj, Privateje.
Hardis, Arne. 2003. Æresretten. Kbh.: Lindhardt og Ringhof.
Hesselaa, Birgitte. 2006. Ekspressionisme og moderne teaterkritik - Svend Borberg. In Dansk litteraturs historie, Søren Schou, Lasse Horne Kjældgaard, Birgitte Hesselaa og Jógvan Isaksen (red.), s. 133-139. København: Gyldendal.
Kandinsky, Wassily. 1964. Tilbageblik. Oversat af Ivan Strange.Ved kunstens kilder. Kbh: Rasmus Fischer.
---. 1976. “Den gule klang.” Europæisk avantgarde teater 1896-1930, edited by Kela Kvam, 57-66. Odense: Odense Universitetsforlag.
Kistrup, Jens. 1966. Svend Borberg, Det sprængte menneske. In Dansk litteraturhistorie: Fra Tom Kristensen til Klaus Rifbjerg, Torben Brostrøm og Jens Kistrup (red.). Kbh.: Politikens Forlag.
Kvam, Kela, Janne Risum, og Jytte Wiingaard, reds. 1992. Dansk teaterhistorie. 2 vols. Kbh.: Gyldendal.
Lorentzen, Mogens. s.a. [op. 49]. 01 mu 8608.2278, Knudåge Riisagers arkiv XVIII. Det Kgl. Bibliotek.
Normann, I. C. 1936. Dansk Teater. Langelands Social-Demokrat, 20 april, 1936, s. 6-7.
Riisager, Knudåge. 1940a. [Brev til Svend Borberg]. 24 apr., Privateje.
---. 1940b. “Susanna”/Forspil til en ikke fuldført buffa-opera. 02 mu 7606.0166, Knudåge Riisagers arkiv, Det Kgl. Bibliotek.
Riisager, Knudåge, og Mogens Lorentzen. 1948. Susanne/Burlesque i en Akt. 01 mu 8608.2278, Knudåge Riisagers arkiv, Det Kgl. Bibliotek.
Røllum-Larsen, Claus. 2015. Knudåge Riisager : komponist og skribent. Vol. 1-2. Danish humanist texts and studies, volume 49. Kbh.: Museum Tusculanum, Det Kgl. Bibliotek.
Tscherepnin, Alexander. 1943. [Brev til Svend Borberg]. 23 juni, Privateje.
van Hulle, Dirk, og Peter L. Shillingsburg. 2015. ”Orientations to Text, Revisited.” Studies in bibliography (Charlottesville, Va.) 59, 1, s. 27-44. https://doi.org/10.1353/sib.2015.0004.
Vikar. 1950. Susanne. Knudåge Riisager og Mogens Lorentzens “morsomme opera.” Information, 9 jan., 1950, s. 4b.
Wieth-Knudsen, Asbjørn, og Svend Borberg. 1932. Det store Mørke: Opera i tre Akter efter et Drama _af Poul Knudsen (O. m. ty. T. ). Leipzig: C. F. Kahnt.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.