Teater, tid og tendenser
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v19iSaernummer2.134020Resumé
Theatre, Time, and Tendencies Contemporary reflections on historical accounts of performing arts in Denmark
In this co-authored paper we examine a selection of publications on theatre history from the last hundred years. Our query has focused on their delimitation of the concept of theatre and the relation between a national Danish and a more comprehensive international perspective. On these grounds we discuss the implications of the various historiographical approaches in their different contexts.
Referencer
Barba, Eugenio red. 1965-74. TTT: Teatrets teori og teknikk: Nordisk teatertidsskrift. Holstebro.
Bharucha, Rustom. 1997. “Negotiating the “River”: Intercultural Interactions and Interventions.” TDR: Drama review 41 (3):31-38. doi: 10.2307/1146607.
Bomholt, Julius. 1932. Arbejderkultur. København: Fremad.
Bomholt, Julius. 1935-36. ”Folkets Fester.” I Julius Clausen og Torben Krogh (red.). Danmark i Fest og Glæde. Bind VI, Tiden fra 1914. København: Chr. Erichsens Forlag.
Borberg, Svend. 1935-36. ”Teaterkunstens stilarter og den danske nationalkarakter.” I Julius Clausen og Torben Krogh (red.). Danmark i Fest og Glæde. Bind VI, Tiden fra 1914. København: Chr. Erichsens Forlag.
Brecht, Bertolt og Engberg, Harald. 1960. Om tidens teater: En ikke-aristotelisk dramatik. København: Gyldendal.
Butsch, Richard. 2008. The citizen audience: crowds, publics, and individuals. London: Routledge.
Clausen, Julius. 1935-36. ”Epilog. Festen i Hverdagen.” I Clausen, Julius og Krogh, Torben (red.). Danmark i Fest og Glæde. Bind VI, Tiden fra 1914. København: Chr. Erichsens Forlag.
Clausen, Julius og Krogh, Torben (red.). 1935-36. Danmark i Fest og Glæde. Bind I - VI. København: Chr. Erichsens Forlag.
Engberg, Harald. 1958. Dansk teater i halvtredserne. København: Carit Andersens Forlag.
Engberg, Harald, Bendix, Hans, Kistrup, Jens, Ludvigsen, Chr. og Storm, Ole. 1970. Den unge vredes tid: Teaterkritik 1958-1968. København: Gad.
Hvidt, Erik og Lykke, Per (red). 2016. Hvad med teaterhistorien? Frederiksberg: Selskabet for Dansk Teaterhistorie.
Jensen, Stig Jarl, Kvam, Kela og Strømberg, Ulla. 1983. Dansk teater i 60erne og 70erne: en artikelsamling. Bd. 8, Teatervidenskabelige studier. København: Borgen.
Kershaw, Baz. 2001. ”Oh for Unruly Audiences! Or, Patterns of Participation in Twentieth-Century Theatre.” Modern drama 44 (2):133-154. doi: 10.3138/md.44.2.133.
Kuhlmann, Annelis. 2021. “Temporality as New Materiality for Performance Historiography. Dark Noon, Directed by Tue Biering.” I Creating for the stage and other spaces: questioning practices and theories. Bologna: Arti della Performance: orizzonti e culture. 301-312.
Kuhlmann, Annelis og Ledger, Adam J. 2019. “The Performance Tree of Knowledge. Eugenio Barba.” I Allain, Paul, Grotowski, Brook, Barba, 143-203. London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Bloomsbury, Methuen Drama.
Kvam, Kela. 1979. ”Dansk arbejderteater i 20erne og 30erne.” I Hind, Tage (red.). Teater, fantasi, klassekamp. København: Medusa.
Kvam, Kela, Risum, Janne og Wiingaard, Jytte (red.). 1992. Dansk teaterhistorie I-II. Kbh.: Gyldendal.
Lindelof, Anja Mølle. 2008. ”Rockens rulletekster: en undersøgelse af dansk tvs formidling af rock 1951-1988. Ph.d.-afhandling.” Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.
Ludvigsen, Christian og Kehler, Stephan (red.). 1962. Teatrets historie. Bd. 278, Politikens Håndbøger. København: Politikens Forlag.
Mangset, Per. 2020. ”The end of cultural policy?” International journal of cultural policy: CP 26 (3):398-411. doi: 10.1080/10286632.2018.1500560.
McAuley, Gay. 2000. Space in performance: making meaning in the theatre. I Theater: theory, text, performance. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Scavenius, Alette. 2013. Magiens Huse: danske teatre gennem 300 år. København: Strandberg Publishing.
Schechner, Richard. 1988/2003. Performance Theory, Routledge classics. London: Routledge.
Schyberg, Frederik. 1949. Teatret i Krig (1939-1948). København: Gyldendal.
Simonsen, Dorthe Gert. 2003. Tegnets tid: fortid, historie og historicitet efter den sproglige vending. København: Museum Tusculanum.
Theil, Per og Garsdal, Lise. 2000. Hvem der? scener fra 90erne. København: Høst&Søn.
Vedel, Karen. 2004. ”Ballethistoriens anden: moderne scenisk dans i Danmark 1900-1975.” Afdeling for Dans og Teatervidenskab, Institut for Kunst og Kunstvidenskab, Københavns Universitet.
Wiles, David. 2003. A Short History of Western Performance Space. New York: Cambridge University Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.