Opplevelsens teater som forskningsfelt
Et kritisk-refleksivt blikk på kunstfaglig forskning - encyklopedisk uorden og metafor som grep for å etablere feltet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v16iS8.117601Nøgleord:
Kunstfaglig forskning, samspill mellom teori og praksis, personlig opplevelse, betrakteren blikk, metaforer, encyklopedisk uorden, metafor og vitenskap, det geokulturelle, popkultur og artefakterResumé
Artikkelen er en introduksjon til et metaforisk perspektiv på teaterforskning i skjæringspunktet mellom teori og praksis. Den er et forslag til hvordan en kan reflektere over praksis i lys av den personlige opplevelsen og betrakterens blikk. Metaforer og encyklopedisk uorden sees i et geokulturelt perspektiv. Det blir gitt en teaterhistoriografisk innfallsvinkel som tar høyde for det estetiske såvel som det personlige engasjementet. Artikkelen konkluderer med at kunstfaglig forskning må ta høyde for en dialog mellom kunst og vitenskap.
This article is an introduction to a metaphorical perspective in theatre research in the crossroad between theory and practice. It proposes how one can reflect upon practise in light of personal experiences. Metaphors and encyclopedic disorder can be seen in a geo-cultural perspective. It leads to a historiography taking into consideration that the aesthetic can be seen in conjunction with the personal. The article concludes with saying that artistic research has to be based in a dialogue between art and science.
Referencer
Arntzen, K. O.: “Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater”, in Aufbruch zu neuen Welten. Theatralität der Jahrtausendwende, M. Hüttler, S. Schwinghammer und M. Wagner (Hg.), Frankfurt am Main 2000: IKO – Verlag für Interkulturelle Kommunikation – Schriften der Gesellschaft für TheaterEthnologie.
Brook, P.: The Empty Space, London 1968: Penguin.
Ehn, B. och B. Klein: Från erfarenhet til text. Om kulturvetenskaplig reflexivitet, Stockholm 1999.
Fuchs, E. And U. Chauduri, editors, Land/Scape/Theater, Ann Arbor (2002)2005: The University of Michigan Press.
Følgende artikler i Fuchs and Chauduri er sitert:
Schmitt, N. C.: «´Haunted by places´: Landscape in Three Plays of William Butler Yeats».
Roach, J.: «The Landscape of Famine in Wating for Godot».
Bowers, J. P.: «The Composition Theat All the World Can See: Gertrude Stein´s Theatre Landscapes».
Gran, A.-B.: Hvite løgner/sorte myter – det etniske på modernitetens scene, dr. philos-avhandling, Oslo 2000: Universitetetet i Oslo.
Grøndahl, C. H.: Teater mot teater, Trondheim 1985: Dyade forlag.
Heed, S. Å.: Teaterns tecken, Lund 2002: Studentlitteratur.
Horkheimer, M. og Th. W. Adorno: Dialektik der Aufklärung: philosophische Fragmente, Frankfurt am Main 1971: Fischer Verlag.
Johannessen, K. S.: «Metafor og vitenskap. Noen synspunkter på dannelse av ny betydning og dens relevans for vitenskapelig virksomhet», Fra estetikk til vitenskap – fra vitenskap til estetikk, red. S. Meyer, Oslo 1994: Universitetsforlaget.
Shepherd, S. and M. Wallis: Drama/Theatre/Performance (The New Critical Idiom), London 2004: Routledge.
Ravn, I. (red.): De nye videnskabers ord. 200 opslag fra attraktor til økosystem, København 1994: Munksgaard/Rosinante.
Theaterschrift, Nummer 5-6: Über Dramaturgie/On Dramaturgy/A propos de dramaturgie/Over dramaturgie, ref.: Fragmente der ”Intersubjective encyclopedia of contemporary theatre”, Brussel, u.å.
Trolie, T. B.: Skuespilleren I kontekst. En skisse til et vitenskapsteoretisk alternative,
Bergen 1996: Universitetet i Bergen – Seksjon for teatervitenskap.
Ubersfeld, A.: L´École du spectateur, Paris 1981: Éditions sociales.
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.