Deler og helheter. Om forholdet mellom teater og ideologikritikk.
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v16iS8.117593Nøgleord:
Teatralitet, ideologi, failure, fiksjon, realismeResumé
Artikkelen diskuterer begreper som realisme og fiksjonskontrakt og setter dem i sammenheng med den marxistiske tradisjonens forståelse av ideologi. Gjennom disse linsene diskuteres teaterhistoriens bruk av virkelighet og Rimini Protokolls forestilling 100% Oslo.
The article discusses terms like realism and contract of fiction, and sees them through the marxist tradition of ideology. Through these lensens the article focuses on theatre history’s use of the real and on Rimini Protokoll’s performance 100% Oslo.
Referencer
Barthes, Roland, 1989. «The Reality Effect» in The Rustle of Language. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Braun, Edward,1982 The Director and the Stage. From Naturalism to Grotowski. London: Bloomsbury
Brockett, Oscar, 1999. History of the Theatre, 8. utg. Boston: Allyn and Bacon.
Evreinoff, Nicolas, 1927. The Theatre in Life. New York: George G. Harrap & Company Ltd..
Féral, Josette, (2002). «Theatricality: The Specificity of Theatrical Language», SubStance, 31, nr. 2/3, (98/99). Spesialnummer: Theatricality
Lukács, George, 1990. History and Class Consciousness. London: Merlin Press.
Lyotard , Jean-Francois, 1984. The Postmodern Condition. A report on knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Marx, Karl and Friedrich Engels, 1974. The German Ideology, ed. C.J. Arthur, 2. utg. London: Lawrence and Wishart.
Risum, Janne, 1993. «Verden vil bedrages: At forske i at se på opført fiktion» i Live Hov (red.) Teatervitenskapelige grunnlagsproblemer, s. 29.
Žižek, Slavoj. 2008, The Sublime Object of Ideology. London: Verso.
Ingrid E. Handeland: ”Virkelighet med Ibsenfilter” - https://www.rimini-protokoll.de/website/media/einvolksfeindinoslo/Virkelighetmedibsenfilterexcertpt.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.