Dramaturgisk navigation
– danske og canadiske redskaber
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v5i10.110796Nøgleord:
canadiske dramaturger, kreativ proces, kompositoriske valg, bruce barton, Vertical CityResumé
An example of practice based research in the field between developmental and production dramaturgy in Canada and Denmark.
Referencer
Barton, Bruce: »Navigating »Turbulence«: The Dramaturg in Physical Theatre.« Theatre Topics 15.1 (March 2005): 103–19.
Cardullo, Bert: What is dramaturgy? Knew York: Peter Lang, 1995.
Christoffersen, Erik Exe, Torunn Kjølner og Szatkowski, Janek: Dramaturgisk Analyse – En Antologi. Institut for Dramaturgi, Århus Universitet, Århus 1989.
Eisenstein, Sergei: »Methods of Montage.« Film Forum: Essays in Film Theory. Ed. And transl. Jay Leyda. New York: Harcourt, Brace & World, 1949. 72-83.
Govan, Emma, Helen Nicholson and Katie Normington: Making a Performance: Devising Histories and Contemporary Practices. London: Routledge, 2007
Hansen, Pil: »Dance Dramaturgy: possible work relations and tools.« Space and Composition. Eds. M. Frandsen and J. Schou-Knudsen. Copenhagen: Nordscen 2005. 124-142.
Hansen, Pil: Dramaturgi og Perception. Afhandling. Københavns Universitet, 2006.
Hansen, Pil: »The Reflection Forums of Moving Stage Lab.« Canadian Theatre Review (CTR) 135 (forthcoming: Autumn 2008).
Heddon, Deirdre: Devising Performance: a Critical History. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2006.
Herst, Betty: »Opting In: Theory, Practice and the Workshop as Alternative Process.« CTR 84 (Fall 1995): 5-8.
Iser, Wolfgang: »Tekstens Appelstruktur.« Værk og Læser. Overs. Gunver Kelstrup. Red. Michael Olsen og Gunvar Kelstrup. Holstebro: Borgens Forlag, 1981. 102-133.
Kettaneh, Anthony (ed): Project Romulus; an adaptable high-density urban prototype. Boston: MIT P, 1968.
Knowles, Ric: »The Nike Method.« CTR 97 (Winter 1998): 24-30.
Knowles, Ric: Reading the Material Theatre. New York: Cambridge UP, 2004.
Lehman, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Transl. Karen Jürs-Munby. London and New York: Routledge, 2006.
Mendenhall, Marie Elaine Powell. »Canadian New Play Development Centres.« The Playwright’s Path: An Analysis of the Canadian Play Development Process as Practiced by Saskatchewan Playwrights
Centre, 1982-2000. Masters Diss. University of Regina, Saskachewan, 2001. 23-54.
Taylor: »Deep Dramaturgy: Excavating the Architecture of Site-Specific Performance:« CTR 119 (Summer 2004): 16-19.
Turner, Cathy and Synne K. Berhrndt. »The Dramaturg and Devising: Shaping a Dramaturgy.« Dramaturgy and Performance. London: Palgrave Macmillan, 2008: 168-186.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.