Afbrydelsesstrategier
Om afbrydelsen som begivenhed og iscenesættelsesstrategi i en performativ æstetik
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8iS3.110599Nøgleord:
iscenesættelsesstrategier, performativ æstetik, afbrydelse, værkbegrebet, marina abramovic, gunilla feilerResumé
The article discusses interruption as an artform, as a strategy and as traditions of discontinuity in theatre and performance art. The interruption creates a form of error in the work of art and in different media. This means that performative forms can be seen as projects of autenticity. Finaly the article claims that the interruption in work of art is a part of the eventness of the performance.
Referencer
Abramovic, Marina i Nick Kay: Art into Theatre. Harwood Academic Publishers 1996
Bakhtin, Mikhail M.: Rum, tid og historie. Forlaget Klim 2007.
Barthes, Roland: Forfatterens død og andre essays. Gyldendal 2004
Böhnisch, Siemke: Feedbacksløyfer i teater for svært unge tilskuere. Et bidrag til en performativ teori og analyse. Institut for Æstetiske Fag 2010.
Bürger, Peter: Om avantgarden. Cappelen Forlag 1998.
Bürger, Peter: Theorie der Avantgarde. Shurkamp Verlag 1974.
Christoffersen, Erik Exe (red. m.fl.) Peripeti 6, 2006. “Performativitet”.
Christoffersen, Erik Exe: “Remediering og dramaturgi”. Peripeti 10.
Dehs, Jørgen: “Det rene i det urene” s. 237-251. I: Bisgaard & Friberg (red) Det æstetiskes aktualitet. Multivers 2006.
Duve, Thierry de: Kant after Duchamp, Mit Press, An OCTOBER Book 1996.
Duve, Thierry de: Museets etik efter Duchamp. I: Æstetik studier VI, Aarhus Universitetsforlag 1998.
Féral, Josette: “Teatralitet”. Tidsskrift for teori og teater nr. 2. 1987
Fischer-Lichte, Erica: Ästhetik des Performativen (Suhrkamp, 2004)
Fischer-Lichte, Erica: “Begrundelse for det performatives æstetisk”. I: Peripeti 7, 2006
Fischer-Lichte, Erica: Performance art and Performative Culture: Theatre as Cultural Model. I: Theatre Research International. vol. 22, nr. 1, 1997.
Fischer-Lichte, Erica: The Show and the Gaze of Theatre. University of Iowa Press 1997.
Fischer-Lichte, Erica: Theatre, Sacrifice, Ritual. Routledge 2005.
Foster, Hal: The Return of the Real. MIT Press 1996.
Gade, Rune og Camilla Jalving: Nybrud- dansk kunst i 1990. Aschehoug 2006.
Gade, Solveig og Laura Schultz: “Fra buddinge til verdensscenen”. I: Kritik 172. 2004
Gade, Solveig: Teater 1, nr. 127. 2006
Gade, Solveig: “En gennemspilning af Haider” I Kunst og udsigelse. 2009.
Gran, Anne-Britt: “The Fall of Theatricality in the Age of Modernity”. Substance 31 2&3 2002 s. 251-264
Kyndrup, Morten: Den æstetiske relation. Gyldendal 2008.
Led, Jens Christian: Konkretismens Katharsis. Aktuelle teaterproblemer 50. Afdeling for Dramaturgi 2003
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatic Theatre. Routledge 2006.
Lehmann, Niels og Claus Reiche (red.): “Børneteater i interaktion”. Skrifter fra Kulturprinsen nr. 6. Viborg 2007.
Lund, Jacob og Mads Thygesen (red.) Kunst og udsigelse. Akademiet for Æstetikfaglig Forsker uddannelse. 2009.
Ørum, Tania, Marianne Ping Huang og Charlotte Engberg. En tradition af opbrud. Avantgardens tradition og politik. Forlaget Spring 2005.
Paul de Man, “Ironibegrebet” i Passage 17, 1994. Aarhus Universitet.
Petersen, Anne Ring: Installationskunsten mellem billede og scene. Museum Tusculanums Forlag,2009
Sontag, Susan: Against interpretation and other essays, 1964.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.