Nærværsformer
Mod en konstruktivistisk omgang med performativitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8iS3.110591Nøgleord:
avangardepoetik, kropsligt nærvær, teaternærvær, pluralistisk konstruktivisme, performativitetsteoriResumé
Using Erika Fischer-Lichte’s attempt to pin down the ontology of performative art, the article defends a constructivist approach to performativity. The first half of the article consists of an argument for placing Fischer-Lichte’s theory within the poetological framework of the avantgarde. With the help of the notion of operative closure lifted out of systems theory as presented by Niklas Luhmann, the second half presents the constructivist approach which is seen as opposed to performance ontology as such and, in particular, the avangarde version of this approach.
Referencer
Banes, Sally: Terpsichore in sneakers. Post-Modern Dance (Hannover: Wesleyan University Press, 1987)
Barba, Eugenio: Modsætningernes spil (København, H.M. Bergs Forlag, 1980)
Barba, Eugenio: En kano af papir (Gråsten, Drama, 1994)
Cunningham, Merce: Changes – Notes on Choreography (New York, Something Else Press, 1968)
Derrida, Jacques: “Le théâtre de la cruauté et la clôture de la représentation”, in: Derrida, Jacques: L’écriture et la difference (Paris, Édtions de minuit, 1967)
Febvre, Michèle: Danse contemporaine et Théatralitè (Paris, Éditions Chiron, 1995)
Féral, Josette: “La Théâtralité. Recherce sur la Specificité du langage Théâtral”, in: Poétique, september, 1988.
Fischer-Lichte. Erika: Ästhetik des Performativen (Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2004)
Foreman, Richard: Unbalancing Acts (New York, Theatre Communications Group, 1993)
Fosse, Jon: Gnostiske Essay (Oslo, Det Norske Samlaget, 1999)
Fried, Michael: “Art and Objecthood”, in: Battcock, Gregory (red.): Minimal Art. A Critical Anthology (London, University of California Press, 1995)
Grotowski, Jerzy: “Towards a poor theatre” (London. Methuen, 1981)
Iser, Wolfgang: “Die Appellstruktur der Texte”, in: Warming, Rainer (red.): Rezeptionsästhetik. Theorie und Praxis (München, Wilhelm Fink Verlag, 1988)
Lehmann, Hans-Thies: Post-dramatisches Theater (Frankfurt am Main, Verlag der Autoren, 1999)
Lehmann, Niels: “Forms of presence. In Defence of a Constructivist Approach to Performativity”, in: Nordic Theatre Studies, vol. 19, 2007
Lehmann, Niels: “On Different Uses of Difference. Derrida, Deleuze, Luhmann, and Rorty”, in Cybernetics and Human Knowing, vol. 11, nr. 3, 2004
Lehmann, Niels: “The work of art as a Network. Towards a post-deconstructive aesthetics”, in Lehmann,
Niels, Qvortrup, Lars og Walther, Bo Kampmann (red.): The Concept of the Network Society: Post-Ontological Reflections (København, Samfundslitteratur Press, 2007)
Lehmann, Niels: “Stor ironi. Jon Fosse som omvendt romantiker”, in: Foss, Gunnar (red.): I skriftas lys og teatersalens mørke. Ein antologi om Fosse og Ibsen (Kristiansand, Høyskoleforlaget, 2005)
Luhmann, Niklas: “Hvorfor systemteori?”, in: Jacobsen, Jens Christian (red.): Autopoiesis: en introduktion til Niklas Luhmanns verden af systemer (Viborg: Forlaget Politisk Revy, 1992)
Luhmann, Niklas: Die neuzeitliche Wissenschaften und die Phänomenologie (Wien, Picus Verlag, 1996)
Luhmann, Niklas: “Das Erkenntnisprogramm des Konstruktivismus und die unbekannt bleibende Realität, in: Luhmann, Niklas: Soziologische Aufklärung 5. Konstruktivistische Perspektiven (Wiesbaden, Verlag für Sozialwissenschaften, 2005)
Maturana, Humberto R. og Varela, Francisco J.: Die Baum der Erkenntnis. Die biologischen Wurzeln menschlichen Erkenntnis (Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 2009)
Ryum, Ulla: Om den ikke-aristoteliske fortælleteknik (Reykjavik, 1982)
Sauter, Willmar: Eventness. A Concept of the Theatrical Event (Stockholm, STUTS, 2006)
Sierz, Aleks: In-yer-face Theatre: British Drama Today (London, Faber, 2001)
Sontag, Susan: “Against Interpretations”, in Sontag, Sontag: Against Interpretation (London, University of California Press, 1987)
Stein, Gertrude: “Plays”, in: Stein, Gertrude: Look at Me Now and Here I am. Writings and Lectures 1911 – 1945 (London, Peter Owens Publishers, 2004)
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.