Teatralitet og performativitet
to sider af samme sag – næsten?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8iS3.110584Nøgleord:
teatralitet, performativitet, erwin goffmann, josette féral, performativitetsteori, det teatrale teaterResumé
This article presents an overview of different bodies of research in the field of theatre science. Asking who does what with the concepts of performativity and theatricality it demonstrates how internal scientific battles as to the legitimization of theatre science or as to the preferred types of theatre are fought. It is argued that both concepts should be available for the pragmatic discussion of how theatre makes its effects, avoiding the traps of essentialism. The theatrical theatre will highlight the effects that can be rehearsed and used in front of the audience. A theatre oriented towards the performative will insist on the creativity of the moment, the presence to be captured.
Referencer
Brisset and Edgley (ed) (1975) Life as Theater. A Dramaturgical Sourcebook. Chicago
Burns, Elisabeth (1972) Theatricality – A study of Convention in the Theatre and in Social Life., Harper and Row, N.Y
Butler, Judith (1990): Gender Trouble Feminism and the Subversion of Identity. Routledge, London.
Carlson, Marwin (1996/2004) Performance: A critical Introduction. Routledge, London
Christoffersen, Schultz, Gade og Led (red.): Performativitet. Peripeti nr. 6, Aarhus Universitet 2006.
Councell and Wolf (2001) Performance Analysis – An Introductionary Coursebook. Routledge, London
Davis, Tracy C. and Postlewait, Thomas (eds) (2003) Theatricality. Cambridge University Press
Diamond, Elin (ed.) 1996 Performance and Cultural Politics. Routledge, London
Eigtved, Michael (2003) Forestillinger. Crossover på scenen. Rosinante, København
Eigtved. Michael (2003) Forestillinger. Rosinante, København
Férral, Josette (2002) forord til tidsskriftet SubStance#98/99, Vol. 31, nos 2&3
Férral, Josette (1982) Performance and theatricality: The Subject demystified, Modern Drama Vol 25, March 1982
Fischer-Lichte, Erika (2005) Theatre, Sacrifice, Ritual. Routledge, London
Fischer-Lichte, Erika (2004) Ästethetik des Performativen. Suhrkamp, Frankfurt am Main
Früchttl & Zimmermann (2001) Ästhetik der Inszenierung. Suhrkamp, Frankfurt am Main
Fried, Michael, (1980) Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot, University of California Press, Berkley
Gran, Anne Britt( 2004) Vår tearale tid, Dinamo Forlag. Oslo
Goffmann , E. (1959/74) Vårt rollespill til daglig. Dreyers Forlag, Oslo
Hilton, Julian (1987) Performance. The Macmillan Press Ltd
Jackson, Shannon (2004) Professing Theatre Theatre in the Academy from Philology to Performativity, Cambridge University Press
Janeecke, Christian Hrsg. (2004) Performance und Bild Performance als Bild, Philo und Philo Fine Arts, Berlin
Loxley, James (2007) Performativity, The New Critical Idiom, Routledge, London
McAuley, Gay (2003) Space in Performance Making Meaning in the Theatre The University of Michigan Press
Parker, Andrew and Eve Kosovsky Sedgwick (eds.) (1995) Performativity and Performance, Routledge, NY
Schechner, Richard (1977/94) Performance Theory. Routledge, London, NY
Shepherd, Simon (2006) Theatre, body and pleasure Routhledge, London
Shepherd and Wallis (2004) Drama/Theatre/ Performance. Routhledge. London
Theater der Zeit Kunst der Aufführung Aufführung der Kunst Rescherchen 18
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.