Kreative tragikere

Spilleregler i projektsamfundet

  • Erik Exe Christoffersen
Nøgleord: De fem benspænd, Lars von Trier og Jørgen Leth, benspænds-æstetikken, Obstruktion som kreativ strategi

Resumé

The focus of this paper is on a set of creative contraint strategies conceived and used by Mogens Rukov, head of The National Film School of Denmark (Den Danske Filmskole), as well as directors Lars von Trier and Jørgen Leth. As an example of the creative function of arbitrary gaming rules, or creative constraints, the paper presents and analyses a joint movie by Trier and Leth, The Five Obstructions (2003). The paper further argues that obstructions are vital to creative processes in both project organisation and management in general.

Christoffersen analyserer de kreative begrænsningsstrategier, der er blevet brugt og udtænkt af leder af manuskriptuddannelsen på Den Danske Filmskole, Mogens Rukov, og af instruktørerne Lars von Trier og Jørgen Leth. Endvidere analyseres Trier og Leths film De fem benspænd (2003) for dens brug af arbitrære spilleregler i en kreativ proces. Christoffersen ser dels benspænds-æstetikken som udtryk for en tragikers kreative taktik og dels som det såkaldte projektmenneskes taktiske håndtering af projektsamfundets udfordringer.

Referencer

Aggersbjerg, Marcus, 2010. Rukov et portræt. København: People’s Press.
Christoffersen, Erik Exe, 2007. Teaterhandlinger. Aarhus: Forlaget Klim.
Christoffersen, Erik Exe, 2005. Dogmer og obstruction. Peripeti, 4.
Csikszentmihalyi, Mihaly, 2002. Flow: the classical work on how to achieve happiness. London: Rider.
Dehs, Jørgen, 2006. Det rene i det urene. Bemærkninger om kunst og autenticitet. I: Ulrik Bisgaard & Carsten Friberg, red. Det æstetiskes aktualitet. København: Multivers.
Elster, Jon, 2000. Ulysses unbound. Cambridge University Press.
Fogh Jensen, Anders, 2009. Projektsamfundet og Projektmennesket. Aarhus Universitetsforlag.
Foster, Hal, 1996. The Return of the Real. The MIT Press.
Hermansen, Mads, 2010. Spilleregler i klassen: Læringsledelse i teori og praksis. København: Akademisk forlag.
Knudsen, Peter Øvig, 1998. Uden kontrol. Weekendavisen, 5. januar 1998.
Kyndrup, Morten, 2002. Frihedens tvang – tvangens frihed. Passage, 42.
Kyndrup, Morten, 2006. Foræringens dobbelte overgreb. Symbolske udvekslinger og parataktisk æstetik i Dogville. I: Lis Møller og Mads Rosendahl Thomsen, red. Produktive paradokser. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Kyndrup, Morten, 2008. Den æstetiske relation. København: Gyldendal.
Lehmann, Niels, 2008. Kunstfagsdidaktik efter subjektet. I: Aslaug Nyrnes og Niels Lehmann, red. Ut frå det konkrete. Oslo: Universitetsforlaget.
Lehmann, Niels, 2009. Antichrist. Peripeti, 12.
Leth, Jørgen, 2009. Tilfældets gaver: Tekster om at lave film. København: Gyldendal.
Nietzsche, Friedrich, 1996 (1872). Tragediens fødsel. København: Gyldendal.
Branth, J. et. al., 2007. Peripeti, 13.
Philipsen, Heidi, 2007. Autenticitetsstrategier i Triers trilogier: Om at skabe affekt via effekt. Mediekultur, 42/43.
Philipsen, Heidi & Lars Qvortrup, red., 2007. Moving Media Studies: Remediation revisited. København: Samfundslitteratur Press.
Poulsen, Henrik, 2007. Lars Von Triers univers. København: Gyldendal.
Rasmussen, Halfdan, 1972. Tosserier. Det Schønbergske Forlag.
Sawyer, R. Keith, 2003. Group creativity. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Sontag, Susan, 2009. Against interpretation and other essays. London: Penguin Books.
Thomsen, Nils, 2010. Geniet Lars von Triers liv, film og fobier. København: Politikens Forlag.
Wivel, Peter, 2011. Berlinerne lagde sig for Lars von Triers fødder. Politiken, 5. september 2011.
Publiceret
2012-01-01
Citation/Eksport
Christoffersen, E. (2012). Kreative tragikere. Peripeti, 9(17.5), 127-137. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/110580