Kreative tragikere
Spilleregler i projektsamfundet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9iS4.110580Nøgleord:
De fem benspænd, Lars von Trier og Jørgen Leth, benspænds-æstetikken, Obstruktion som kreativ strategiResumé
The focus of this paper is on a set of creative contraint strategies conceived and used by Mogens Rukov, head of The National Film School of Denmark (Den Danske Filmskole), as well as directors Lars von Trier and Jørgen Leth. As an example of the creative function of arbitrary gaming rules, or creative constraints, the paper presents and analyses a joint movie by Trier and Leth, The Five Obstructions (2003). The paper further argues that obstructions are vital to creative processes in both project organisation and management in general.
Christoffersen analyserer de kreative begrænsningsstrategier, der er blevet brugt og udtænkt af leder af manuskriptuddannelsen på Den Danske Filmskole, Mogens Rukov, og af instruktørerne Lars von Trier og Jørgen Leth. Endvidere analyseres Trier og Leths film De fem benspænd (2003) for dens brug af arbitrære spilleregler i en kreativ proces. Christoffersen ser dels benspænds-æstetikken som udtryk for en tragikers kreative taktik og dels som det såkaldte projektmenneskes taktiske håndtering af projektsamfundets udfordringer.
Referencer
Christoffersen, Erik Exe, 2007. Teaterhandlinger. Aarhus: Forlaget Klim.
Christoffersen, Erik Exe, 2005. Dogmer og obstruction. Peripeti, 4.
Csikszentmihalyi, Mihaly, 2002. Flow: the classical work on how to achieve happiness. London: Rider.
Dehs, Jørgen, 2006. Det rene i det urene. Bemærkninger om kunst og autenticitet. I: Ulrik Bisgaard & Carsten Friberg, red. Det æstetiskes aktualitet. København: Multivers.
Elster, Jon, 2000. Ulysses unbound. Cambridge University Press.
Fogh Jensen, Anders, 2009. Projektsamfundet og Projektmennesket. Aarhus Universitetsforlag.
Foster, Hal, 1996. The Return of the Real. The MIT Press.
Hermansen, Mads, 2010. Spilleregler i klassen: Læringsledelse i teori og praksis. København: Akademisk forlag.
Knudsen, Peter Øvig, 1998. Uden kontrol. Weekendavisen, 5. januar 1998.
Kyndrup, Morten, 2002. Frihedens tvang – tvangens frihed. Passage, 42.
Kyndrup, Morten, 2006. Foræringens dobbelte overgreb. Symbolske udvekslinger og parataktisk æstetik i Dogville. I: Lis Møller og Mads Rosendahl Thomsen, red. Produktive paradokser. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Kyndrup, Morten, 2008. Den æstetiske relation. København: Gyldendal.
Lehmann, Niels, 2008. Kunstfagsdidaktik efter subjektet. I: Aslaug Nyrnes og Niels Lehmann, red. Ut frå det konkrete. Oslo: Universitetsforlaget.
Lehmann, Niels, 2009. Antichrist. Peripeti, 12.
Leth, Jørgen, 2009. Tilfældets gaver: Tekster om at lave film. København: Gyldendal.
Nietzsche, Friedrich, 1996 (1872). Tragediens fødsel. København: Gyldendal.
Branth, J. et. al., 2007. Peripeti, 13.
Philipsen, Heidi, 2007. Autenticitetsstrategier i Triers trilogier: Om at skabe affekt via effekt. Mediekultur, 42/43.
Philipsen, Heidi & Lars Qvortrup, red., 2007. Moving Media Studies: Remediation revisited. København: Samfundslitteratur Press.
Poulsen, Henrik, 2007. Lars Von Triers univers. København: Gyldendal.
Rasmussen, Halfdan, 1972. Tosserier. Det Schønbergske Forlag.
Sawyer, R. Keith, 2003. Group creativity. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Sontag, Susan, 2009. Against interpretation and other essays. London: Penguin Books.
Thomsen, Nils, 2010. Geniet Lars von Triers liv, film og fobier. København: Politikens Forlag.
Wivel, Peter, 2011. Berlinerne lagde sig for Lars von Triers fødder. Politiken, 5. september 2011.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.