Udvikling=kreativitet?
Scenekunstnerisk udvikling betragtet som en kreativ proces
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9iS4.110578Nøgleord:
Scenekunstnetværket, kreativitet og kunstnerisk udviklingResumé
The paper presents an analysis of a process of artistic development from a creativity-theoretical perspective. The case is the Regional Theatre Network in Central Denmark, which – during a one-and-a-half year period–has radically redefined its approach to the development of performing arts, from focusing on co-producing content to focusing on organising brief bursts of participatory inspiration creation.
I artiklen “Udvikling=kreativitet? Scenekunstnerisk udvikling betragtet som en kreativ proces”, inddrager Louise Ejgod Hansen udvalgt operativ kreativitetsteori i en undersøgelse af rammerne for scenekunstnerisk udvikling. I artiklen analyserer hun en igangværende proces med at facilitere scenekunstarbejde i Scenekunstnetværket i Region Midtjylland (SceNet), der i en treårig projektperiode blandt andet har scenekunstnerisk udvikling som en overordnet strategi.
Referencer
Christoffersen, Erik Exe, 2007. Kunsten at snuble. Peripeti, særnummer om serendipitet.
Csikszentmihalyi, Mihaly og Robinson, Rick E., 1990. The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.
Hansen, Louise Ejgod, 2010. Teaterkunst og teaterpolitik. En analyse af sammenhængene mellem de kulturpolitiske rammer og den kunstneriske kvalitet hos egnsteatrene. Aarhus: Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Hastrup, Kirsten. 2010. Feltarbejde. I: Lene Tanggaard og Svend Brinkmann (red.). Kvalitative metoder: en grundbog. København: Hans Reitzel.
Kjølner, Torunn, 2009. Devising og konceptuel devising. I: Lene Kobbernagel (red.). Skuespilleren på arbejde. København: Frydenlund.
Philipsen, Heidi, 2008. En leg med æstetik og etik: om filmen “De fem benspænd”. K & K, 106.
Røyseng, Sigrid, 2006. Den gode, hellige og disciplinerte kunsten. Forestillinger om kunstens autonomi i kulturpolitikk og kunstledelse. Bergen: Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen.
Sawyer, R. Keith, 2003. Group creativity: music, theater, collaboration. Mahwah, N. J: L. Erlbaum Associates
Sawyer, Robert Keith, 2007. Group genius: the creative power of collaboration. New York: Basic Books.
SceNet, 22/2 2010. Overordnet projektbeskrivelse for Scenekunstnetværket i Region Midtjylland. http://www.scenet.dk/images/stories/artikler/Scenekunstnetvrket_i_Region_Midtjylland_projektbeskrive__lse_22_02_10.pdf
SceNet, 2010. Koncept for døgnfluer. http://www.scenet.dk/images/stories/Doegnflue/doegnfluekonceptbeskrivelse.pdf
SceNet, 2010. SceNets Arbejdsgrupper (intern oversigt).
Sirnes, Thorvald, 2001. 3.3.1. Three Discourses. Three Countries. One Sector. A comparison of theatre policy in Norway, Sweden and Finland from a discourse-perspective. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, nr. 1/2001.
Teaterudvalget, 2010. Scenekunst i Danmark. Veje til udvikling. København: Kulturministeriet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.