Udvikling=kreativitet?
Scenekunstnerisk udvikling betragtet som en kreativ proces
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9iS4.110578Nøgleord:
Scenekunstnetværket, kreativitet og kunstnerisk udviklingResumé
The paper presents an analysis of a process of artistic development from a creativity-theoretical perspective. The case is the Regional Theatre Network in Central Denmark, which – during a one-and-a-half year period–has radically redefined its approach to the development of performing arts, from focusing on co-producing content to focusing on organising brief bursts of participatory inspiration creation.
I artiklen “Udvikling=kreativitet? Scenekunstnerisk udvikling betragtet som en kreativ proces”, inddrager Louise Ejgod Hansen udvalgt operativ kreativitetsteori i en undersøgelse af rammerne for scenekunstnerisk udvikling. I artiklen analyserer hun en igangværende proces med at facilitere scenekunstarbejde i Scenekunstnetværket i Region Midtjylland (SceNet), der i en treårig projektperiode blandt andet har scenekunstnerisk udvikling som en overordnet strategi.
Referencer
Christoffersen, Erik Exe, 2007. Kunsten at snuble. Peripeti, særnummer om serendipitet.
Csikszentmihalyi, Mihaly og Robinson, Rick E., 1990. The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.
Hansen, Louise Ejgod, 2010. Teaterkunst og teaterpolitik. En analyse af sammenhængene mellem de kulturpolitiske rammer og den kunstneriske kvalitet hos egnsteatrene. Aarhus: Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Hastrup, Kirsten. 2010. Feltarbejde. I: Lene Tanggaard og Svend Brinkmann (red.). Kvalitative metoder: en grundbog. København: Hans Reitzel.
Kjølner, Torunn, 2009. Devising og konceptuel devising. I: Lene Kobbernagel (red.). Skuespilleren på arbejde. København: Frydenlund.
Philipsen, Heidi, 2008. En leg med æstetik og etik: om filmen “De fem benspænd”. K & K, 106.
Røyseng, Sigrid, 2006. Den gode, hellige og disciplinerte kunsten. Forestillinger om kunstens autonomi i kulturpolitikk og kunstledelse. Bergen: Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen.
Sawyer, R. Keith, 2003. Group creativity: music, theater, collaboration. Mahwah, N. J: L. Erlbaum Associates
Sawyer, Robert Keith, 2007. Group genius: the creative power of collaboration. New York: Basic Books.
SceNet, 22/2 2010. Overordnet projektbeskrivelse for Scenekunstnetværket i Region Midtjylland. http://www.scenet.dk/images/stories/artikler/Scenekunstnetvrket_i_Region_Midtjylland_projektbeskrive__lse_22_02_10.pdf
SceNet, 2010. Koncept for døgnfluer. http://www.scenet.dk/images/stories/Doegnflue/doegnfluekonceptbeskrivelse.pdf
SceNet, 2010. SceNets Arbejdsgrupper (intern oversigt).
Sirnes, Thorvald, 2001. 3.3.1. Three Discourses. Three Countries. One Sector. A comparison of theatre policy in Norway, Sweden and Finland from a discourse-perspective. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, nr. 1/2001.
Teaterudvalget, 2010. Scenekunst i Danmark. Veje til udvikling. København: Kulturministeriet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.