iPod-film som kreativ forskningsmetode
Om at undersøge den æstetiserende iPod-lytning ved hjælp af kreative processer og produkter
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9iS4.110575Nøgleord:
iPod-lytning, kreative processerResumé
This paper describes and analyses the production of a so-called iPod movie, which shows a bike ride through Copenhagen where the biker listens to music. The paper explores how this methodological work can be understood as creative research and examines the qualities of this specific research perspective.
Nina Grams artikel undersøger den æstetiserende iPod-lytning ved hjælp af kreative processer og produkter. En såkaldt iPod-film illustrerer en cykeltur gennem København med musik i ørerne. Gram undersøger, hvordan objektets form, den mobile lytning, kan bidrage til udvikling af en analysemetode med særlig sensibilitet for netop dette objekt. På samme tid eksperimenterer hun som forsker med at skabe en multisensorisk oplevelse, som afvikles under særlige omstændigheder og er tilsat bestemte musikalske kombinationer.
Referencer
Bull, Michael, 2005. No Dead Air! The iPod and the Culture of Mobile Listening. Leisure Studies, 24(4).
Bull, Michael, 2007. Sound Moves - iPod Culture and Urban Experience. New York: Routledge.
Dufrenne, Mikel, 2001. Det æstetiske objekt som perciperet objekt. Periskop, 10. Foreningen Periskop, Københavns Universitet.
Frayling, Christopher, 1993/1994. Research in Art and Design. Royal College of Art Research Papers, 1(1).
Kyndrup, Morten, 2008. Den æstetiske relation. København: Gyldendal.
Lehmann, Niels, 2002. Pragmatisk dualisme: dannelse mellem rationalitet og rationalitetskritik. I: Martin Bloch Johansen (red.). Dannelse. Århus Universitetsforlag, Århus.
McIntosh, Paul, 2010. Action research and reflective practice: creative and visual methods to facilitate reflection and learning. New York: Routledge.
Schaub, Mirjam, 2005. The Walk Book. Wien: Thyssen-Bornemisza Art Contemporary.
Sexton, Jamie, 2007. Reflections on Sound Art. I: Music sound and Multi Media: From the Live to the Virtual. Edinburgh University Press,.
Snow, Charles Percy, 1960. The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge: Cambridge University Press.
Stougard, Birgitte, 2004. It don’t mean a thing if it ain’t got that swing. Aarhus Universitet, Ph.d.-afhandling. Westerkamp, Hildegard, 1974/2001. Soundwalking by Hildegard Westerkamp. Sound Heritage, III(4), Victoria B.C. (10.7.2010: http://cec.concordia.ca/econtact/soundwalk/soundwalking.htm).
Hjemmesider
Cardiff, Janet: “Walks with us”: http://www.youtube.com/watch?v=AKXXkxD3ue4&feature=related
Kubisch, Chistina: “Electrical Walks”: http://www.youtube.com/watch?v=BIQtA3OGF4I
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.