Kunsten at snuble

Om serendipitet og benspænd

Forfattere

  • Erik Exe Christoffersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v4iS1.110529

Nøgleord:

Serendipitet som kunstnerisk strategi

Resumé

Erik Exe Christoffersen skriver om konstruktionen af serendipitet specielt i kunstneriske processer gennem obstruktion.

Referencer

Auster, Paul: New York trilogien (Forlaget Per Kofod, 1993).
Auster, Paul: Jeg troede min far var Gud. Forlaget Per Kofod, 2001.
Barba, Eugenio: De flydende øer (Borgen 1989).
Barba, Eugenio: Erindringens hede zone. I programmet til Salt. Odin Teatret, 2002.
Barba, Eugenio: Stilhedens sønner. Programmet til Andersens drøm. 2004. (se også Peripeti 2)
Drama nr 3.-2004. Oslo 2004. Kollektive skabelsesprocesser. Tema 17-40 (red. Ida Krøgholt).
Duve, Thierry de: »I seng med Madonna« (Peripeti nr. 7, 2006).
Eco, Umberto: Serendipities. Weidenfeld & Nicolson, 1999.
Fine, Gary & Deegan, James: Three Principles Of Serendip: Insight, Chance, And Discovery In Qualitative Research
Hinnum, Susanne: Den virkelighedssøgende 90’er-kunst. Fra Helene Illeris (red): Samtidskunst i undervisningen – en antologi.. Danmarks pædagogiske Universitet 2000.
Merton, Robert K. & Barber; Elinor The Travels and Adventures of Serendipity. Princeton University Press 2004
Kyndrup, Morten: Frihedens tvang – tvangens frihed. Fra Passage 42. 2002. s. 71-75.
Leth, Jørgen: Tilfældets gaver. Kritik Årg 39 nr. 179, Gyldendal 2006. s. 3-10.
Peripeti 2. 2004 (red. Exe Christoffersen): Why a Theatre Laboratory? Afdeling for Dramaturgi.
Sindø, Rolf: De tre prinser fra Serendippo.htm
Sontag, Susan: Against interpretation and other essays, 1964. Against interpretation. Thomsen, Søren Ulrik: En dans på gloser (1996).
Øvig Knudsen, Peter: Børn skal ikke lege under fuldmånen (Brøndum, Aschehoug 1996).

Downloads

Publiceret

2007-01-01

Citation/Eksport

Christoffersen, E. E. (2007). Kunsten at snuble: Om serendipitet og benspænd. Peripeti, 4(S1), 15–34. https://doi.org/10.7146/peri.v4iS1.110529

Nummer

Sektion

Temaartikler