Kunsten at snuble
Om serendipitet og benspænd
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4iS1.110529Nøgleord:
Serendipitet som kunstnerisk strategiResumé
Erik Exe Christoffersen skriver om konstruktionen af serendipitet specielt i kunstneriske processer gennem obstruktion.
Referencer
Auster, Paul: Jeg troede min far var Gud. Forlaget Per Kofod, 2001.
Barba, Eugenio: De flydende øer (Borgen 1989).
Barba, Eugenio: Erindringens hede zone. I programmet til Salt. Odin Teatret, 2002.
Barba, Eugenio: Stilhedens sønner. Programmet til Andersens drøm. 2004. (se også Peripeti 2)
Drama nr 3.-2004. Oslo 2004. Kollektive skabelsesprocesser. Tema 17-40 (red. Ida Krøgholt).
Duve, Thierry de: »I seng med Madonna« (Peripeti nr. 7, 2006).
Eco, Umberto: Serendipities. Weidenfeld & Nicolson, 1999.
Fine, Gary & Deegan, James: Three Principles Of Serendip: Insight, Chance, And Discovery In Qualitative Research
Hinnum, Susanne: Den virkelighedssøgende 90’er-kunst. Fra Helene Illeris (red): Samtidskunst i undervisningen – en antologi.. Danmarks pædagogiske Universitet 2000.
Merton, Robert K. & Barber; Elinor The Travels and Adventures of Serendipity. Princeton University Press 2004
Kyndrup, Morten: Frihedens tvang – tvangens frihed. Fra Passage 42. 2002. s. 71-75.
Leth, Jørgen: Tilfældets gaver. Kritik Årg 39 nr. 179, Gyldendal 2006. s. 3-10.
Peripeti 2. 2004 (red. Exe Christoffersen): Why a Theatre Laboratory? Afdeling for Dramaturgi.
Sindø, Rolf: De tre prinser fra Serendippo.htm
Sontag, Susan: Against interpretation and other essays, 1964. Against interpretation. Thomsen, Søren Ulrik: En dans på gloser (1996).
Øvig Knudsen, Peter: Børn skal ikke lege under fuldmånen (Brøndum, Aschehoug 1996).

Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.