Likestilt dramaturgi – mot en heterogen estetisk modell
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v14i27/28.110434Nøgleord:
teater som handling, ligestillet dramaturgi, postdramatisk dramaturgi, performativitet, aristoteles og mythosResumé
I artiklen af Wenche Larsen: Likestilt dramaturgi. Mot en heterogen estetisk modell foreslås en heterogen dramaturgimodel baseret på tre handlingsbegreber: Aristoteles’ mythos, Erika Fischer- Lichtes performativitetsbegreb og Knut Ove Arntzens begreb ‘visuel dramaturgi’. Larsens tre dramaturgiske handlingsbegreber er baseret på verbale, visuelle og fysiske repræsentationsformer. Alle vil kunne være strukturerende i et værk, men ofte vil et fremstå som dominerende.
Referencer
Arntzen, Knut Ove 1990: «En visuell dramaturgi: De likestilte elementer» / «A Visual Dramaturgy: Equivalent
Elements», i Knut Ove Arntzen og Sven Åge Birkeland: Fra Visual performance til prosjektteater i Skandinavia,
Spillerom Katalog vol.1, s. 8-21.
Arntzen, Knut Ove 1991: «From Visual Performance to Project-Th eatre in Scandinavia», i Claude Schumacher og Derek Fogg (red.): Small is Beautiful. Small Countries Th eatre Conference, Th e University of Glasgow, s. 43-48.
Arntzen, Knut Ove 1993: «Det ny-mimetiske speil. Postmodernisme, teatralitet og performance», i Live Hov (red.): Teatervitenskapelige grunnlagsproblemer, Universitetet i Oslo, s. 95-105.
Arntzen, Knut Ove 1998: «Cecilie Løveid og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny nordisk dramatikk og teater eksemplifi sert med Balansedame på Den Nationale Scene i 1986», i Merete Morken Andersen (red.): Livsritualer. En bok om Cecilie Løveids dramatikk, Oslo, Gyldendal, s. 56-66.
Arntzen, Knut Ove 2006: «Instruktørens arbeid i gruppeteater og frie prosjekter», i Helge Reistad (red): Regikunst, Oslo, Tell, s. 236-242.
Arntzen, Knut Ove 2007: Det marginale teater, Laksevåg, Alvheim & Eide Akademisk Forlag.
Austin, John L. 1979: «Performative Utterances», fra John Austin: How to do things with words, Philosophical Papers, 3. utg, red. av J.O. Urmson og G.L. Warnock, Oxford, Oxford University press.
Austin, John L. 2003: «Lecture I in How to do things with words», i Philip Auslander (red.): Performance. Critical Concepts in Literary and Cultural Studies, vol. I, London og New York, Routledge, s. 91-96 (fra J.O. Urmson og Marina Sbisà (red): How to do things with words, 2. utg. 1975, s. 1-11).
Bourriaud, Nicolas 2007: Relasjonell estetikk, Oslo, Pax.
Carlson, Marvin 2007: Performance. A critical introduction, New York, Routledge.
Derrida, Jaques 1988: «Signature Event Context», Limited inc., Evanston, North Western University Press.
Fischer-Lichte, Erika 1998: «Verwandlung als ästhetische Kategorie. Zur Entwicklung einer neuen Ästhetik des Performativen», i Erika Fischer-Lichte m.fl . (red.): Th eater seit den sechstiger Jahren, Tübingen, s. 21-91.
Fischer-Lichte, Erika 2004: Ästhetik des Performativen, Frankfurt aM, Suhrkamp Verlag.
Fischer-Lichte, Erika 2005: Theatre, Sacrifi ce, Ritual. Exploring Forms of Political Theatre, London, Routledge.
Fischer-Lichte, Erika 2008: The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, London, Routledge.
Gladsø, Svein m.fl . (red.) 2010: Dramaturgi. Forestillinger om teater, Oslo, Universitetetsforlaget.
Innes, Christopher 1981: Holy Theatre. Ritual and the Avant Garde, Cambridge, Cambridge University Press.
Kirby, Michael 1965: Happenings, London, Sidgwick and Jackson.
Larsen, Wenche 2015: Dramatiske forvandlinger. Bildet som teatralt virkemiddel i Cecilie Løveids skuespill
Balansedame. Fødsel er musikk og Barock Friise eller Kjærligheten er en større labyrint, Universitetet i Oslo, avdeling for Allmenn litteraturvitenskap.
Lehmann, Hans-Thies 1999: Postdramatisces Theater, Frankfurt aM, Verlag der Autoren.
Lehmann, Hans-Thies 2007: Postdramatic Theatre, London, Routledge.
Marranca, Bonnie 1977: The Theatre of Images, New York, Drama Books Specialists.
Mitchell, W. J. T. 1994: Picture Theory, Chicago, The University of Chicago Press.
Poschmann, G. 1997: Der nicht mehr dramatische Th eatertext. Aktuelle Bühnenstücke und ihre dramatische Analyse, Tübingen, Niemeyer.
Schechner, Richard 1993: Th e Future of Ritual, London, Routledge.
Schechner, Richard 1994a: Environmental theater, New York, Applause Books [først utgitt i 1973].
Schechner, Richard 1994b: Performance theory, London, Routledge.
Schechner, Richard 2008: Performance Studies. An introduction, New York, Routledge
Thrane. Lotte 1999: «Billedets tid», Kritik141, København, s. 57-64.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.