En etisk autenticitet?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v14i27/28.110430Nøgleord:
teater og etik, teater og autenticitetResumé
Artiklen En etisk autenticitet? af Ann-Sofie Estrup Bertelsen diskuterer koblingen mellem etik og autenticitet. Ved at analysere de strategier, der anvendes i virkelighedsteater stilles spørgsmålene: I hvor høj grad manipuleres det historiske materiale for at skabe autenticitet? Samt: Hvordan kan hverdagsekspertens virkelige relationer give autenticitet til en iscenesat repræsentation?
Referencer
Bertelsen, Ann-Sofi e Estrup: Autenticitetsstrategier på scenen. Teater- og performancestudier, Københavns
Universitet, 2017.
Bjerg, Ole: Etik uden moral. Det gode menneske i det postmoderne samfund. København: Museum Tusculanums Forlag, 2010.
Canton, Ursula: Biographical theatre: re-presenting real people? Houndmills, Basingstoke, Hampshire, UK; New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Gran, Anne-Britt: Vår teatrale tid. Om iscenesatte identiteter, ekte merkevarer og varige mén. Oslo: Dinamo Forlag, 2004.
Heidi – en rejse til helvede med Simon Spies. TV. Copenhagen: Danmarks Radio, 19. juni 2014. http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/tv/record/doms_radioTVCollection%3Auuid%3A7fd5a1ce-c273-4d2c-a427-23200a0b7b40.
Müller-Schöll, Nikolaus: ”Dis-believe” in: Monsters of Reality: A Performance Festival On “Dramaturgies of the Real”. Redigeret af Siri Forberg og Miriam Frandsen. Oslo; Copenhagen: Danish National School of Performing Arts, Continuing Education, 2013. http://www.teaterskolen-efteruddannelsen.dk/PDF/MORPublicationOnline.pdf.
Timm Knudsen, Britta og Anne Marit Waade (red.): Re-investing authenticity: tourism, place and emotions.
Tourism and cultural change. Bristol, UK; Tonawanda, NY: Channel View Publications, 2010.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.