Are We Really There and in Contact?
Staging first-hand witnesses of contemporary Danish warfare?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v14i27/28.110423Nøgleord:
Teater og krig, virkelighedsteater, Lollike I følingResumé
I artiklen Are we really there and in contact? Staging first-hand witnesses of contemporary Danish war- fare af Birgit Eriksson udforskes de æstetiske og politiske dilemmaer i to performances, der bruger soldater og andre, som på første hånd har været vidne til aktuel dansk krigsførelse: Matthaei und Konsortens War – you should have been there (Viborg 2013) og Christian Lollike’s I føling. En krigs- ballet (København/Aarhus 2014-15). Artiklens hovedspørgsmål er, hvordan de to stykkers insisteren på sandhed og virkelighed interagerer med æstetiske strategier, og hvordan brugen af sårbare krigsvidner påvirker vores forståelse af krig og mulighed for kritik.
Referencer
Butler, Judith (2016/2009). Frames of War. When Is Life Grievable? London/New York: Verso.
Chouliaraki, Lilie (2006). Towards an analytics of mediation. Critical Discourse Studies, Vol. 3, no. 2, pp. 153–178.
Gade, Solveig (2016). The War, The Body And The Nation: Commemorating the War in Afghanistan at The Danish Royal Th eatre. TDR/Th e Drama Review, Vol. 60, no. 2, pp. 32–47.
Jackson, Shannon (2011). Social Works. Performing Art, Supporting Publics. London, New York: Routledge.
Jensen, Carsten (2015). Den første sten. Copenhagen: Gyldendal.
Kester, Grant (2011). Th e One and the Many. Durham/London: Duke UP.
Martin, Carol (2013): Th eatre of the real. Houndmills/New York: Palgrave Macmillan.
Mumford, Meg and Garde, Ulrike (2015). Staging Real People: On the Arts and Effects of Non-Professional
Theatre. Performance Paradigm no. 11, pp. 5–15.
Matthaei und Konsorten (2013): War—you should have been there (3rd ed.). http://matthaei-und-konsorten.de/en/projekte/war-you-should-have-been-there-3rd-ed/. Accessed 18.6.2017.
Nielsen, Thomas Rosendahl (2016). Analyse af Krig. (Du skulle have været der) i Viborg. Peripeti special issue, pp. 82–85.
Pariser, Eli (2011). Th e Filter Bubble. London: Viking.
Waal, Ariane de (2015). Staging Wounded Soldiers: Th e Aff ects and Eff ects of Post-Traumatic Th eatre. Performance Paradigm no. 11, pp. 16–31.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.