Make it real
Introduktion: Former for virkelighedsteater
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v14i27/28.110379Nøgleord:
virkelighedsteater, virkelighedslængsel, virkelighedskonstruktion, autenticitet, autofiktionResumé
I essayet Make it real. Former for virkelighedsteater introducerer Erik Exe Christoffersen til virke- lighedsteater, ikke som en bestemt genre, men som en tilskrivning og en søgen efter noget som unddrager sig teatrets klassiske tradition for repræsentation. Det er en tendens som findes i alle kunstarter som en form for genfortryllelse og italesættelse af, at hvad som helst i princippet kan være teater, og at teater kan foregå hvor som helst.
Referencer
Barthes, R. (2004). Forfatterens død og andre essays. København: Gyldendal.
Bourriaud, N. (2005). Relationel æstetik. København: Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Branth, J. (2007). Hvilken virkelighed? hvis virkelighed? Peripeti 8.
Bürger, P. (1974). Th eorie der Avantgarde. Shurkamp Verlag.
Dehs, J. (2012). Det autentiske. Fortællinger om nutidens kunstbegreb. Kbh. Forlaget Vandkunsten.
Eriksson, B.: ”Fælles kommunikation, fleksibel kreativitet” i Æstetisering - forbindelser og forskelle. Birgit Eriksson et.al. (red.). Klim, 2012.
Fischer-Lichte, E. (2008). Th e Transformative Power of Performance. New York: Roudledge.
Foster, H. (1996). Th e return of the real. MIT Press.
Dithmer, M. (2017), At være lukket inde på kostskolen på Den Frie er ret befriende. Politiken 8. 10. 2017. Forberg, S.& Frandsen, M. red.) 2013.
Monster of Reality. Th e Danish National School of Performings Arts.
Gade S. (2007). Samtale med Daniel Wetzel fra Rimini Protokoll. Peripeti 8.
Gade, S. (2008). At spille på den store scene. Peripeti 9
Gade, S. (2009). Pretty Woman Walking Down Th e Street. Peripeti 11
Gade, S. (2014). Udvidelsen af kampzonen – dramaets forandrede rolle i dansk teater i 00’erne og 10’erne. I Antologi Drama 2008-2013 (red. Eeg og Diers). Forlagt Kronstork og Forlaget Drama.
Gade, S. (2010). Intervention og kunst – socialt og politisk engagement i samtidskunsten. Politisk Revy.
Hinz, M. (2014). Den ikke-profesionelle skuespiller som dokument? Peripeti 21
Hustvedt, K. (2011). Realitet på spill. Peripeti 15
Jørgensen, T. Byrdal (2014). Biografi er på scenen. Etik og subjektivitet i virkelighedsteatret. Peripeti 21
Kirby, M. (1995). On acting and not-acting. I P. Zarrilli (red.), Acting (re)Considered. New York: Routledge.
Knudsen og Th omsen (red.). 2002. Virkelighedshunger – nyrealisme i visuel optik. Viborg
Kristensen, J. (2014). Hvad har vi egentlig haft gang i? Etiske, sociale og kunstneriske undersøgelser i Fix&Foxys forestillinger. Peripeti 21.
Krøgholt, I. (red. m.fl .) (2016) Kunsten på kanten. Peripeti særnummer 2016
Led, J. C. L. (2014). Die Burgerbü hne. Peripeti 21
Led, J. C. L. (2003). Konkretismens katharsis. Aktuelle teaterproblemer 50. Afdeling for Dramaturgi. Aarhus Universitet.
Led, J. C. L.: ”Tillid til teater og kærlighed” i Æstetik og politik. Analyser af politiske potentialer i samtidskunsten. Henrik Kaare og Karen-Margrethe Simonsen (red.) Klim 2008.
Lehmann, H.-T. (2006). Postdramatic Theatre. London: Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.