Escape Rooms
Nøgleord:
escape rooms, interaktiv dramaturgi, gameplay, immersion, underholdningResumé
Escape rooms er en fellesbetegnelse for en interaktiv ‘real life gaming’-trend som har fått en stadig stigende popularitet og oppslutning rundt omkring i verden siden 2007. Fenomenet escape rooms finner sted i den virkelige, fysiske verden, noe som skjer i forlengelse av en pågående ‘gamification’-trend på randen av tradisjonelle digitale medier som går under forskjellige navn: augmented reality, pervasive games etc. Midt oppi en bølge av teknologiske nyvinninger som har muligheten til å revolusjonere vår mediehverdag, finner vi dermed en trend for et ønske om å være fysisk til stede i en interaktiv dramaturgi, og dermed oppleve noe fysisk sammen.
Referencer
Callois, R., 2001. Man, Play and Games (M. Barash, Trans.). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Cheng, E., 2014, 21.6.14. Real-life ’escape rooms’ are new US gaming trend. CNBC. Retrieved from
http://www.cnbc.com/2014/06/21/real-life-escaperooms-are-new-us-gaming-trend.html (tilgået 9.1.2017).
Hadland, E.S., 2016. Escape rooms: et studie av fenomenet som interaktiv strategi og poetikk. Aarhus Universitet, Aarhus.
Huizinga, J., & Lindtner, N. C., 1993. Homo ludens : om kulturens oprindelse i leg (2. udg. ed.). København: Gyldendal.
Juul, J., 2005. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass: MIT Press.
Luhmann, N., 2000. The reality of the mass media. Stanford, Calif: Stanford University Press.
Machon, J., 2013. Immersive theatres : intimacy and immediacy in contemporary performance. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Mitchell, W. J. T., 2013. Foreword Media Aesthetics. In L. Hausken (Ed.), Thinking media aesthetics : media studies, film studies and the arts. Frankfurt am
Main: Peter Lang.
Nicholson, S., 2015. Peeking Behind the Locked Door: A Survey of Escape Room Facilities. Retrieved from http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite. pdf (tilgået 9.1.2017).
Nielsen, T. R., 2011. Interaktive dramaturgier i et systemteoretisk perspektiv. Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet, Aarhus.
Sicart, M., 2008. Defining Game Mechanics. Game Studies, 8(2). Retrieved from http://gamestudies.org/0802/articles/sicart (tilgået 9.1.2017).
Szatkowski, J., 2006. Rollespillets udfordring - udfordring til rollespillet. In K. Sandvik & A. M.
Waade (Eds.), Rollespil : i æstetisk, pædagogisk og kulturelt perspektiv. Århus: Århus universitetsforl. Up the Game - Escape Room & Real Life Gaming Conference. (2016). Retrieved from http:// upthegame.nl/ (tilgået 9.1.2017).
Walther, B. K. (2012). Computerspil og de nye mediefortællinger. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2017 Copyright Peripeti og forfatterne

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.