Egetræet i vandglasset, pigen i egetræet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109580Nøgleord:
tim crouch, craig martin, josette feral, teatralitet, installationskunstResumé
The theatrical communication in Tim Crouch’s play An Oak Tree is analyzed in order to discuss the common conceptual characteristics between the play and Michael Craig-Martin’s installation piece of the same title. This perspective furthers an understanding of the theatrical communication that Crouch creates in An Oak Tree, showing how the audience allows the process of theatricality by using their own perception.
Referencer
Crouch, Tim (2005): An Oak Tree: Oberon Books
Crouch, Tim (2007). Diary of An Oak Tree: part 1, The Guardian (URL: http://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2007/feb/12/diaryofanoaktreepart1)
Crouch, Tim (2007). Diary of An Oak Tree: part 2, The Guardian (URL: http://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2007/feb/20/diaryofanoaktreepart2)
Crouch, Tim (2007). Diary of An Oak Tree: part 3, The Guardian ( URL: http://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2007/mar/05/diaryofanoaktreepartthree)
Crouch, Tim (intet årstal), Shows//An Oak Tree, timcrouchtheatre.co.uk (URL: http://www.timcrouchtheatre.co.uk/shows/an-oak-tree
Crouch, Tim. Klip fra An Oak Tree (2007), youtube.com. (URL: www.youtube.com/watch?v=gIf3a49W_iI)
Dahlerup, Pil, (1991): Dekonstruktion – 90’erneslitteraturteori, Gyldendal.
Eigtved, Michael, (2009): Person, Aktør, Rolle: Interpersonel udveksling, performativ præsens og det nye publikum. Peripeti 11, s. 31-42.
Féral, Josette, (2002): Theatricality: The specificity of Theatrical Language. I: SubStance nr. Vol.31(2), 2002, s. 94-108.
Fisher, Mark, (2007): Art of the Matter, Edinburgh List Magazine
Lehmann, Hans-Thies (2007): Just a Word on a Page and there is the Drama, Peripeti 8, s. 5 – 13. Oprindelig kilde: Postdramatic theatre, Routledge, London and New York, 2006
Manchester, Elisabeth (2002): Michael Craig-Martin: An Oak Tree: Summary, URL: www.tate.org.uk/art/artworks/craig-martin-an-oak-tree-l02262
Schultz, Laura Luise (2007): Karakterens opløsning i diskursen – fra Gertrude Stein til René Pollesch. Peripeti 8, s. 13 – 29.
Sauter, Willmar, (2000): Theatrical Event: Dynamics of Performance and Perception, 1. udg. University of Iowa Press.
Walker, Dorothy, (2001): Michael Craig-Martin: Landscapes, udstillingskatalog, Douglas Hyde Gallery, s. 19 – 20
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.