Fra glemte værker til iscenesættelse som form
Hotel Pro Formas opsætning af Rachmaninov Troika
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109577Nøgleord:
Hotel Pro Forma, opera, iscenesættelse, værkbegrebet, RachmaninovResumé
“Opera is an omnivorous monster. Opera is the result of countless skilled craftsmen, technicians, musicians, singers, artists and administrators work. Opera is passion. Opera is lie and truth in the purest form” as stage director Kirsten Dehlholm wrote in the program to Rachmaninov Troika – hers and Hotel Pro Forma’s staging of Sergei Rachmaninoff’s three operas: Aleko, The Miserly Knight and Fransisca da Rimini produced by the Belgian opera, La Monnaie in Brussels, June 2015 - the first time these three operas were being staged together. In this article we discuss the concept of the art work by examining how Rachmaninov Troika balances between 1) revitalizing these three more or less forgotten music historical operas and/or is creating a new piece of work.
Referencer
Bishop, Claire., 2012. Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. London: Verso.
Cook, Nicholas. (2013) Beyond the Score. Oxford og New York: Oxford University
Cook & Everist (1999). Rethinking Music. Oxford University Press, Oxford
Christoffersen, Erik Exe og Winkelhorn, Kathrine (2015). Skønhedens Hotel. Hotel Pro Forma, Et laboratorium for scenekunst, Aarhus Universitetsforlag
Dehs, Jørgen (2012). Det autentiske. Fortællinger om nutidens kunstbegreb. Forlaget Vandkunsten, København.
Eigtved, Michael (2003). Forestillinger: Cross-over på scenen. Rosinante, København
Forsare, Malena og Lindelof, Anja Mølle (2013). Publik i Perspektiv, Teaterarbeite i Öresundsregionen. Makadam Förlag, Stockholm,
Goehr, Lydia (1992). The Imaginary Museum of Musical Works: En assay in the Philosophy of Music. Clarendon Press, Gloucestershire
Kalkau, Sophia (1996): Æstetik… at svare verden igen med værket, Basilisk Babel, København Klaptor, Rachel Elizabet (2010): Maturing through criticism: Sergei Rachmannov’s operativ development and his unfinished opera, Monna Vanna. Master thesis. Indiana University of Pennsylvania, Master of arts.
Lindelof, Anja M. og Hansen, Louise Ejgod. “Teatersamtaler: Publikumsudvikling gennem dialog.” Publik i Perspektiv: Teaterarbete i Öresundsregionen. 2013. p137-157 Makadam Förlag: Göteborg.
Pearson, Mike. (2010) Site specific performance. Palgrave MacMillan, London
Rasmussen, Karl Aage (2001). Den kreative Løgn. Tolv Kapitler om Glenn Gould. Gyldendal, København.
Reason and Sedgman: Theatre Audiences. Editors general introduction. Particip@tions, vol 12, issue 1, May 2015 http://www.participations.org/Volume%2012/Issue%201/15.pdf Reason
Sauter, Wilmar (2000). The Theatrical Event. Dynamics of Performance and Perception. Iowa City: University of Iowa Press, Iowa City
Small, Christopher (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Wesleyan University Pres,. London.
Taruskin, Richard: “Aleko”, “Francesca da Rimini” og “Miserly Knight, The” In The New Grove Dictionary of Opera. Ed. Deane Root. Grove Music Online, http:///www.oxfordmusiconline.com
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.