Skrøbelige liv som værk
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109573Nøgleord:
skrøbelige liv, researchbaseret performance, Derrida, terror i teatret, research based aestheticsResumé
In this article I discuss how the performance lecture Precarious Life uses artistic and research-based
strategies to examine a double metaphor: How terror works as an autoimmune disease, and how an autoimmune disease works as terror in the body. My inquiry should not be seen as a doubling of the artistic process but rather as an unfolding of the conflict between art and research: Does researchbased performance create knowledge, art or both? My strategy in the performance lecture is clear: to say a number of truths in order to create a space for thinking. At the same time, I challenge the authenticity, we connect with knowledge: Does the spectator believe as much in me as in a researcher? Does the spectator believe the autobiographical aspect? What levels of knowledge are communicated to the spectator? In conclusion, I outline the contours of research-based performance.
Referencer
Allsopp, Ric; Claid, Emilyn (2013). Performance Research On Falling, volume 18, issue 4.
Baudrillard, Jean (2002). Terrorismens ånd. København: Tiderne skifter.
Bishop, Claire (2004). Antagonism and Relational Aesthetics. October, 110, Fall, s. 51-79.
Borradori, Giovanna; Derrida, Jacques; Habermas, Jürgen (2005). Filosofi i terrorens tid, samtaler med Giovanna Borradori. København: Information.
Borradori, Giovanna; Derrida, Jacques; Habermas, Jürgen (2003). Philosophy in a Time of Terror, dialogues with Jürgen Habermas and Jacques Derrida. Chicago: University of Chicago Press.
Bouchard, Gianna; O’Brien, Martin (2014). Performance Research On Medicine, volume 19, issue 4.
Butler, Judith (2004). Precarious life. London & New York: Verso.
Butt, Gavin (2006). Scholarly Flirtations. In: Nollert, Angelika; Rogoff, Irit, et al. (red.). A.C.A.D.E.M.Y. Frankfurt: Revolver.
Han, Byung-Chul (2012). Træthedssamfundet. København: Møller.
Laclau, Ernesto; Mouffe, Chantal (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.
Nisbet, Robert A. (1969). Social Change and History, Aspects of the Western Theory of Development. New York: Oxford University Press.
Schechner, Richard (1985). Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sontag, Susan (1978). Illness as Metaphor. New York: Farrar, Straus & Giroux.
Sontag, Susan (1989). Aids and its Metaphors. New York: Farrar, Straus & Giroux
Woolf, Virginia (2014). On Being Ill. Mansfield Centre, CT: Martino Publishing.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.