En værkstruktur målrettet børn med Autisme Spektrum Forstyrrelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109572Nøgleord:
I kapløb med tiden, teater og autisme, ungdomsteater, værkdesign, værket som rammeResumé
This article presents our design process of a conceptual framework specially designed for children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). We designed the conceptual framework for an interactive play called Race against time (I kapløb med tiden). In the article, we analyze the communication difficulties that may occur between theatrical elements and children with ASD, and discuss what kind of positive impact a theatrical concept may have on children with ASD when specially designed for that specific audience.
Referencer
Bjørnsen, Egil. »Hvad er publikumsudvikling - eller hvad kan det være?« Teater 1 - Publikumsudvikling, 2015: 7-9.
Bundgaard, Kirsten. Når kroppen lærer. Beder: Langagerskolen, Århus Amt, 2000.
Christoffersen, Erik Exe. »Kunsten at snuble.« Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, 2007, Særnummer udg.
Gaver et al, Bill. Cultural Probes. Royal College of Art, London: Interactions..., 1999.
Hansen, Jan Tønnes, og Klaus Nielsen. »Stilladser og læring - et forsøg på afklaring.« I Stilladsering - en pædagogisk metafor, redigeret af Jan Tønnes Hansen og Klaus Nielsen, 9-43. Aarhus: Forlaget Klim, 1999.
Kjølner, Torunn. »Devising og konceptuel devising.« I Skuespilleren på arbejde, af Lene Kobbernagel. Frydenlund, 2006.
Peeters, Theo. Autisme. Fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. 2. udgave, 6. oplag. Oversat af Karin Langgaard. Videnscenter for autisme, 2007.
Polka Theatre. »Your visit - Relaxed Performances.« Polkatheatre.com. 2014. http://www.polkatheatre.com/editorial/access (senest hentet eller vist den 17. april 2016).
Raillant-Clark , William . »New research explains autistic’s exceptional visual abilities.« www.nouvelles.umontreal.ca. 4. april 2011. http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20110404-new-research-explainsautistics-exceptional-visual-abilities.html (senest hentet eller vist den 24. april 2016).
Shaughnessy, Nicola. »Imagining Otherwise: Autism, Neuroaesthetics and Contemporary Performance.« Interdisciplinary Science Reviews, December 2013: 321-334.
Skjoldager-Nielsen, Kim. Interaktivitet og participation - Tilskueren som aktør. Speciale, Upubliceret, 2008.
Vestergaard, Anja, og Mette Elmose Eriksen. Det kommer ikke af sig selv - Om at undervise elever med socialkognitive vanskeligheder i sociale færdigheder. Viby J: Langagerskolen, Århus Amt, 2004.
Viswanathan, Vidya. »Making Theater Autism-Friendly.« The Atlantic. 6. April 2015. http://www.theatlantic.com/health/archive/2015/04/making-theater-autism-friendly/388348/ (senest hentet eller vist den 25. Maj 2015).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.