En værkstruktur målrettet børn med Autisme Spektrum Forstyrrelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109572Nøgleord:
I kapløb med tiden, teater og autisme, ungdomsteater, værkdesign, værket som rammeResumé
This article presents our design process of a conceptual framework specially designed for children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). We designed the conceptual framework for an interactive play called Race against time (I kapløb med tiden). In the article, we analyze the communication difficulties that may occur between theatrical elements and children with ASD, and discuss what kind of positive impact a theatrical concept may have on children with ASD when specially designed for that specific audience.
Referencer
Bevense, Socialstyrelsen, Dorthe. Om autisme. november 2015. http://socialstyrelsen.dk/handicap/autisme/omautisme (senest hentet eller vist den 24. maj 2016).
Bjørnsen, Egil. »Hvad er publikumsudvikling - eller hvad kan det være?« Teater 1 - Publikumsudvikling, 2015: 7-9.
Bundgaard, Kirsten. Når kroppen lærer. Beder: Langagerskolen, Århus Amt, 2000.
Christoffersen, Erik Exe. »Kunsten at snuble.« Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, 2007, Særnummer udg.
Gaver et al, Bill. Cultural Probes. Royal College of Art, London: Interactions..., 1999.
Hansen, Jan Tønnes, og Klaus Nielsen. »Stilladser og læring - et forsøg på afklaring.« I Stilladsering - en pædagogisk metafor, redigeret af Jan Tønnes Hansen og Klaus Nielsen, 9-43. Aarhus: Forlaget Klim, 1999.
Kjølner, Torunn. »Devising og konceptuel devising.« I Skuespilleren på arbejde, af Lene Kobbernagel. Frydenlund, 2006.
Peeters, Theo. Autisme. Fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. 2. udgave, 6. oplag. Oversat af Karin Langgaard. Videnscenter for autisme, 2007.
Polka Theatre. »Your visit - Relaxed Performances.« Polkatheatre.com. 2014. http://www.polkatheatre.com/editorial/access (senest hentet eller vist den 17. april 2016).
Raillant-Clark , William . »New research explains autistic’s exceptional visual abilities.« www.nouvelles.umontreal.ca. 4. april 2011. http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20110404-new-research-explainsautistics-exceptional-visual-abilities.html (senest hentet eller vist den 24. april 2016).
Shaughnessy, Nicola. »Imagining Otherwise: Autism, Neuroaesthetics and Contemporary Performance.« Interdisciplinary Science Reviews, December 2013: 321-334.
Skjoldager-Nielsen, Kim. Interaktivitet og participation - Tilskueren som aktør. Speciale, Upubliceret, 2008.
Vestergaard, Anja, og Mette Elmose Eriksen. Det kommer ikke af sig selv - Om at undervise elever med socialkognitive vanskeligheder i sociale færdigheder. Viby J: Langagerskolen, Århus Amt, 2004.
Viswanathan, Vidya. »Making Theater Autism-Friendly.« The Atlantic. 6. April 2015. http://www.theatlantic.com/health/archive/2015/04/making-theater-autism-friendly/388348/ (senest hentet eller vist den 25. Maj 2015).
Bjørnsen, Egil. »Hvad er publikumsudvikling - eller hvad kan det være?« Teater 1 - Publikumsudvikling, 2015: 7-9.
Bundgaard, Kirsten. Når kroppen lærer. Beder: Langagerskolen, Århus Amt, 2000.
Christoffersen, Erik Exe. »Kunsten at snuble.« Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, 2007, Særnummer udg.
Gaver et al, Bill. Cultural Probes. Royal College of Art, London: Interactions..., 1999.
Hansen, Jan Tønnes, og Klaus Nielsen. »Stilladser og læring - et forsøg på afklaring.« I Stilladsering - en pædagogisk metafor, redigeret af Jan Tønnes Hansen og Klaus Nielsen, 9-43. Aarhus: Forlaget Klim, 1999.
Kjølner, Torunn. »Devising og konceptuel devising.« I Skuespilleren på arbejde, af Lene Kobbernagel. Frydenlund, 2006.
Peeters, Theo. Autisme. Fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. 2. udgave, 6. oplag. Oversat af Karin Langgaard. Videnscenter for autisme, 2007.
Polka Theatre. »Your visit - Relaxed Performances.« Polkatheatre.com. 2014. http://www.polkatheatre.com/editorial/access (senest hentet eller vist den 17. april 2016).
Raillant-Clark , William . »New research explains autistic’s exceptional visual abilities.« www.nouvelles.umontreal.ca. 4. april 2011. http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20110404-new-research-explainsautistics-exceptional-visual-abilities.html (senest hentet eller vist den 24. april 2016).
Shaughnessy, Nicola. »Imagining Otherwise: Autism, Neuroaesthetics and Contemporary Performance.« Interdisciplinary Science Reviews, December 2013: 321-334.
Skjoldager-Nielsen, Kim. Interaktivitet og participation - Tilskueren som aktør. Speciale, Upubliceret, 2008.
Vestergaard, Anja, og Mette Elmose Eriksen. Det kommer ikke af sig selv - Om at undervise elever med socialkognitive vanskeligheder i sociale færdigheder. Viby J: Langagerskolen, Århus Amt, 2004.
Viswanathan, Vidya. »Making Theater Autism-Friendly.« The Atlantic. 6. April 2015. http://www.theatlantic.com/health/archive/2015/04/making-theater-autism-friendly/388348/ (senest hentet eller vist den 25. Maj 2015).
Downloads
Publiceret
2021-05-28
Citation/Eksport
Juhl Sørensen, C., & Nymark, A. (2021). En værkstruktur målrettet børn med Autisme Spektrum Forstyrrelse. Peripeti, 13(25), 24–32. https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109572
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.