Samtidsteatrets udfordring af værkbegrebet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i25.109570Nøgleord:
værkbegrebet, opførelse, iscenesættelse, samtidskunst, teaterværkerResumé
I dag synes interaktive og deltagerbaserede kunstprojekter og events, nye medier samt fokuseringen på kunsten og teatrets performative dimensioner at fuldføre avantgardens projekt på nye præmisser og opløse kunstens værkbegreb indefra. Meget samtidsteater arbejder med åbne og uafsluttede processer, og med intervenerende indgreb i andre sociale domæner, snarere end med repræsentationer, der kun kan henvise til en ydre verden. Men kan kunst og kunstnerisk aktivitet overhovedet udfolde sig uden et værkbegreb, der definerer kunsten og det kunstneriske ved at indsætte en distinktion, der samtidig forankrer kunsten i nutidens samfund? Virker det værkbaserede kunstbegreb fortsat som diskursiv ramme for de tilsyneladende værkopløsende kunststrategier? Eller er værkbegrebet for alvor tilbagelagt – til fordel for et helt andet kunstbegreb?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.