Det auditive rum i Kædereaktioner

Forfattere

  • Louise Frydendahl Ladefoged

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109432

Nøgleord:

radio drama, audiodrama, niels bohr

Resumé

This article analyzes the sound image in the radio drama Kædereaktioner – en fantasi om Niels Bohr og atombomben from the theories of Donald McWhinnie, Andrew Crisell and Ib Poulsen concerning the elements of the radio drama. The goal is to examine how the listener perceives a work that is only auditory and also which elements are characteristic and key to a radio drama.

Referencer

Audiovisuel kultur – og den gode lyd: http://www.avlyt.dk/projekt/
Crisell, Andrew, 1986. Understanding Radio. London: Methuen
McWhinnie, Donald, 1959. The Art of Radio, London: Faber and Faber
Eigtved, Michael, 2007. Forestillingsanalyse, Roskilde: Forlaget Samtidslitteratur
Eisenstein, Sergej, 1972. Udvalgte skrifter, Holstebro: Odin Teatrets Forlag
Jensen, Mads Mazanti, 2010. Kædereaktioner – en fantasi om Niels Bohr og atombomben, Upubl. manuskript. København: DR radiodrama
Ladefoged, Louise Frydendahl, 2012. Radiodramaets Fænomenologi - en dramaturgisk, fænomenologisk og auditiv analyse af radiodramaet Kædereaktioner – en fantasi om Niels Bohr og atombomben, Specialeafhandling fra Afdeling for Dramaturgi, Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Poulsen, Ib, 2006. Det imaginære rum, in: Mediekultur nr. 40, pp 39-43
Poulsen, Ib, 2001. Stemmen som udtryksmiddel i radioen, in: Festskrift til Erik Hansen. København: Hans Reitzels Forlag, pp 266-76

Downloads

Publiceret

2015-01-01

Citation/Eksport

Frydendahl Ladefoged, L. (2015). Det auditive rum i Kædereaktioner. Peripeti, 12(22), 55–65. https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109432

Nummer

Sektion

Temaartikler