AudioMove – lyddramatik i bevægelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109430Nøgleord:
audiodrama, AudioMove, stedsspecifik teaterResumé
The article centers on Teater Katapult’s AudioMove concept and examines the potential for bodily engagement and multi-sensory experiencing that the concept provides via the site-specific experience and positioning of the spectator.
Referencer
Bro, Anna, 2009: Kampen om Gullestrups sjæl. Teater Katapult, Aarhus. Upubliceret manuskript.
Dahl, Torben; Hansen, Lene Kamilla & Mikkelsen, Eva (red.), 2008: Gama. På sporet af ukendt land / On the trail of unknown land. Brochure udleveret til brugere af GAMA, 2008 og 2009. Teater Katapult, Aarhus.
D’Souza, Mette Marie Bitsch, 2010: Dramaturgi i bevægelse. Specialeafhandling fra Afdeling for Dramaturgi, Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Madsen, Maria og Svend Åge, 2009: Hikuins Blodhævn. Teater Katapult, Aarhus. Upubliceret manuskript.
Merleau-Ponty, Maurice, 1994: Kroppens fænomenologi. Frederiksberg: Det lille forlag. Introduktion ved Ole Fogh Kirkeby. Oversat fra fransk efter Phenoménologie de la perception. Premiere partie: Le corps (pp. 81-232). Paris: Editions Gallimard, 1945.
Merleau-Ponty, Maurice, 1972: ”Synligt – usynligt”. In: Tegn, København: Rhodos. Oversat fra fransk efter kapitlet ”L’entrelacs – le kiasme” fra det ufuldendte manuskript Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard, 1964.
McAuley, Gay, 1999: Space in Performance. Making Meaning in the Theatre. Michigan: The University of Michigan Press.
Middelboe, Anne, 2004: ”Båndoptager-teater”. Dagbladet Information, 2. september 2004. Kan læses via: http://www.information.dk/97092 (01.05.2014)
Mørkeby, Line, 2011: Min Institution. Teater Katapult, Aarhus. Upubliceret manuskript.
Rasmussen, Bjørn, 2008: GAMA, det endelige manuskript. Teater Katapult, Aarhus. Upubliceret manuskript.
Waade, Anne Marit, 2002: ”Teater i byens rom – om site specific teater og sightseeing”. In: Knudsen, Britta Timm & Thomsen, Bodil Marie (red.): Virkelighedshunger – nyrealismen i visuel optik. København: Tiderne Skifter.
Zahavi, Dan, 2001: Husserls fænomenologi. København: Gyldendal.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.