Out of the Dark: Samuel Beckett and BBC radio
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109428Resumé
Samuel Beckett was one of the most influential and famous cultural figures of the twentieth century and his radio contribution is significant. This article recognises both work written for radio as well as readings from novels and adaptations of stage plays. His acceptance at the BBC was problematic but made possible by the creation of the Third Programme.
Referencer
Chignell, H., 2011. Public Issue Radio: talks, news and current affairs in the twentieth century. Basingstoke: Palgrave.
Cronin, A., 1997. Samuel Beckett: the last modernist. New York: Harper Collins.
Esslin, M., 1968. The Theatre of the Absurd. Harmondsworth: Penguin.
Esslin, M., 1982. Samuel Beckett and the Art of Broadcasting. In: M.Esslin, ed. Mediations: Essays on Brecht, Beckett, and the Media. New York: Grove Press.
Fletcher, J., 2000. Faber Critical Guide, Samuel Beckett. London: Faber and Faber.
Frost, Everett C., 1991. Fundamental Sounds: Recording Samuel Beckett’s Radio Plays. Theatre Journal, Vol.43, No.3, pp. 361-376.
Hendy, D., 2012. Biography and the emotions as a missing ‘narrative’ in media history: a case study of Lance Sieveking and the early BBC, Media History, 18 (3-4), pp.361-378.
Hilmes, M., 2012. Network Nations: a transnational history of British and American broadcasting. New York, Routledge.
Kalb, J., 1994. The Mediated Quixote: The Radio and Television Plays And Film. In: J.Pilling, ed. The Cambridge Companion to Beckett. Cambridge: Cambridge Univesity Press, pp. 124-144.
McWhinnie, D., 1959. The Art of Radio. London: Faber and Faber.
Miall, L., 1994. Inside the BBC: British Broadcasting Characters. London: Weidenfeld and Nicolson.
Marwick, A. 1998. The Sixties. Oxford: Oxford University Press.
Priessnitz, Horst P., 1981 in P.Lewis (ed.) Radio Drama. Harlow: Longman.
Rodger, I., 1982. Radio Drama. London: MacMillan.
Svømmekjær, H., 2014. ‘Radio in Proportion. “The Hansen Family” and strategies of relevance in the Danish Broadcasting Corporation 1925-50’. Unpublished PhD thesis, University of Copenhagen.
Whitehead, K., 1989. The Third Programme, A Literary History. Oxford: Clarendon Press.
Worton, M., 1994. Waiting for Godot and Endgame: Theatre as Text. In: J.Pilling, ed. The Cambridge Companion to Beckett. Cambridge: Cambridge Univesity Press, pp. 67-87.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.