En auditiv vending?

Forfattere

  • Peripeti Redaktion

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109427

Nøgleord:

audiodrama, stedsspecifik lyddramatik, dramaturgi

Resumé

Anledningen er den stigende interesse for kulturens lydlige sider og i særdeleshed den store opmærksomhed radio og audio drama har fået i de senere år: Vi går i radiobiograf, til radiodramafestival, vi lytter til audiodrama som podcast fra de store broadcastere eller fra uafhængige producenter som aldrig før. Hvad mere er, denne "auditive vending" efter mange års visuel dominans slår også igennem i scenedramatikken.

Audiodramaet belyses fra dramaturgiske, mediehistoriske og kulturanalytiske vinkler og artiklerne spænder over emner og genrer som tysk og britisk radiodrama, fan fiction drama, stedsspecifik lyddramatik og improvistation. Dette er et første forsøg på at tegne et felt i sin vorden. Således håber vi at have ydet et bidrag til udviklingen af en fælles fagterminologi og et teoretisk apparat, som kan føre til en mere nuanceret redegørelse for fænomenet audiodramatik.

Downloads

Publiceret

2015-01-01

Citation/Eksport

Redaktion, P. (2015). En auditiv vending?. Peripeti, 12(22), 5–8. https://doi.org/10.7146/peri.v12i22.109427

Nummer

Sektion

Redaktionelt Forord