Dokumentarisme som funktion
En analyse af Thomas Ostermeiers iscenesættelse af En Folkefjende (2012)
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v11i21.109417Nøgleord:
forestillingsanalyse, thomas ostermeier, en folkefjende, dokumentarisme, værket, autenticitet, udsigelsesanalyse, dokument, iscenesættelse, dramaturgi, Michel FoucaultResumé
Citing the notion of the author-function by Michel Foucault this article proposes a description of documentarism as a discursive function, presented by the staging in the relationship between the audience and discursive authority of the work. The documentarism of the staging of Henrik Ibsens An enemy of the people by Thomas Ostermeier is analysed from the perspective of the situation of address.
Referencer
Den usynlige Komite (2011). Den Kommende Opstand, After Hand Foucault, Michel, 1979. What is an author. Screen. Nr. 2, Vol. 20, s. 13-33.
Ibsen, Henrik, 2006. En Folkefjende. In Bredsdorff, Thomas (red.): Henrik Ibsen. Et Dukkehjem og fire andre skuespil. Danmark: Gyldendal
Kyndrup, Morten, 2008. Den Æstetiske Relation. Gyldendal
Kyndryp, Morten, 2009. Udsigelsesanalyse af kunstværker. In: Lund, Jacob & Thygesen, Mads (red.) Kunstværk og udsigelse. Akademiet for Æstetikfaglig Forskeruddannelse: Institut for Æstetiske Fag.
Martin, Carol, 2006. Bodies of Evidence. TDR: The Drama Review. Nr. 50, Vol. 3, s. 8-15.
Nielsen, Thomas Rosendal, 2011. Værket på væven. In: Szatkowski, Janek, Exe Christoffersen, Erik & Nielsen, Thomas Rosendal (red.). Performative former, Peripeti (særnummer).
Schultz, Laura Luise, 2012. Værker der virker. In: Peripeti. 18.
Seel, Martin, 2005. Aesthetics of Appearing. Stanford University Press.
Seel, Martin, 2008. Iscenesættelse som tilsynebringelse. Overs.: In: Peripeti 9, Afdeling for Dramaturgi, Aarhus Universitet
Thygesen, Mads, 2008. Dialogue/End of dialogue. Udsigelse i ny europæisk dramatik. Ph.d.-afhandling. Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Thygesen, Mads, 2009. Interaktion og iscenesættelse. Peripeti. Nr. 11. Paget, Derek, 2008. New Documentarism on stage: Documentary Theatre in new times. ZAA. Nr. 2, Vol. 56., 129-141.
Reinelt, Janelle, 2009. The Promise of Documentary. In: Forsyth, Alison & Megson, Chris (red.). Get Real
Documentary Theatre Past and Present. New York: Palgrave Macmillian.
Weiss, Peter, 1971. The Material and the Models: Notes towards a documentary theatre. Theatre Quarterly. Nr. 1, Vol. 1, s. 41-43.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.