Dokumentarisme som funktion

En analyse af Thomas Ostermeiers iscenesættelse af En Folkefjende (2012)

Forfattere

  • Johan Holm Mortensen

Nøgleord:

forestillingsanalyse, thomas ostermeier, en folkefjende, dokumentarisme, værket, autenticitet, udsigelsesanalyse, dokument, iscenesættelse, dramaturgi, Michel Foucault

Resumé

Citing the notion of the author-function by Michel Foucault this article proposes a description of documentarism as a discursive function, presented by the staging in the relationship between the audience and discursive authority of the work. The documentarism of the staging of Henrik Ibsens An enemy of the people by Thomas Ostermeier is analysed from the perspective of the situation of address.

Referencer

Bruzzi, Stella, 2003. New Documentary: A critical introduction. Routledge.
Den usynlige Komite (2011). Den Kommende Opstand, After Hand Foucault, Michel, 1979. What is an author. Screen. Nr. 2, Vol. 20, s. 13-33.
Ibsen, Henrik, 2006. En Folkefjende. In Bredsdorff, Thomas (red.): Henrik Ibsen. Et Dukkehjem og fire andre skuespil. Danmark: Gyldendal
Kyndrup, Morten, 2008. Den Æstetiske Relation. Gyldendal
Kyndryp, Morten, 2009. Udsigelsesanalyse af kunstværker. In: Lund, Jacob & Thygesen, Mads (red.) Kunstværk og udsigelse. Akademiet for Æstetikfaglig Forskeruddannelse: Institut for Æstetiske Fag.
Martin, Carol, 2006. Bodies of Evidence. TDR: The Drama Review. Nr. 50, Vol. 3, s. 8-15.
Nielsen, Thomas Rosendal, 2011. Værket på væven. In: Szatkowski, Janek, Exe Christoffersen, Erik & Nielsen, Thomas Rosendal (red.). Performative former, Peripeti (særnummer).
Schultz, Laura Luise, 2012. Værker der virker. In: Peripeti. 18.
Seel, Martin, 2005. Aesthetics of Appearing. Stanford University Press.
Seel, Martin, 2008. Iscenesættelse som tilsynebringelse. Overs.: In: Peripeti 9, Afdeling for Dramaturgi, Aarhus Universitet
Thygesen, Mads, 2008. Dialogue/End of dialogue. Udsigelse i ny europæisk dramatik. Ph.d.-afhandling. Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet.
Thygesen, Mads, 2009. Interaktion og iscenesættelse. Peripeti. Nr. 11. Paget, Derek, 2008. New Documentarism on stage: Documentary Theatre in new times. ZAA. Nr. 2, Vol. 56., 129-141.
Reinelt, Janelle, 2009. The Promise of Documentary. In: Forsyth, Alison & Megson, Chris (red.). Get Real
Documentary Theatre Past and Present. New York: Palgrave Macmillian.
Weiss, Peter, 1971. The Material and the Models: Notes towards a documentary theatre. Theatre Quarterly. Nr. 1, Vol. 1, s. 41-43.

Downloads

Publiceret

2014-01-01

Citation/Eksport

Holm Mortensen, J. (2014). Dokumentarisme som funktion: En analyse af Thomas Ostermeiers iscenesættelse af En Folkefjende (2012). Peripeti, 11(21), 75–86. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109417

Nummer

Sektion

Temaartikler