Biografier på scenen
Etik og subjektivitet i virkelighedsteatret
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v11i21.109416Nøgleord:
virkelighedsteater, forestillingsanalyse, dokumentarisme, poststrukturalisme, Emmanuel Lévinas, værkanalyse, hverdagseksperter, Les Ballets C de la B, scenekunst, dramaturgiResumé
Through an analysis of the performance Gardenia the article discusses the negotiation between aesthetics and ethics in contemporary documentary theatre. Gardenia is a performance with and about aging transvestites. The author combines Lévinas’ ethics with a poststructural understanding of the subject in order to methodically grasp how the performance is activating an ethical relationship between the Other on stage and the spectator.
Referencer
Fischer-Lichte, Erika, 2008. The Transformative Power of Performance. London & New York: Routledge.
Foucault, Michel, 1999 [1980]. About the Beginning of the Hermeneutics of the Self. I: Religion and Culture (red. Jeremy R. Carrette). Manchester University Press.
Foucault, Michel, 2002. What is Critique? I: The Political (red: David Ingram). Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd.
Frandsen, Miriam & Cecilie Ullerup Schmidt (red.), 2011. Who´s there? Subjects on stage in reality. Kbh.: Statens Scenekunstskole, Efteruddannelsen.
Hustvedt, Kjersti, 2011. Realitet på spill. I: Peripeti. 15.
Kearney, Richard, 1984. Dialogues with Contemporary Continental Thinkers: The Phenomenological Heritage. Manchester University Press.
Lehmann, Hans-Thies, 2006 [1999]. Postdramatic Theatre (overs. Karen Jürs-Munby). London & New York: Routledge.
Lévinas, Emmanuel 1981 [1974]. Otherwise than Being or Beyond Essence (overs. A. Lingis). The Hague; Nijhoff.
Lévinas Emmanuel, 1990 [1963]. Difficult Freedom: Essays on Judaism (overs. Sean Hand). Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Nielsen, Henrik Kaare, 2001. Kritisk teori og samtidsanalyse. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Rancière, Jacques, 2011 [2008]. The Emancipated Spectator (overs. Gregory Elliott). London & New York: Verso.
Schipper, Immanuel, 2012. Staging Authenticity. I: Seri Forberg og Miriam Frandsen (red). Monsters of Reality. København: Statens Scenekunstskole, Efteruddannelsen.
Schneider Rebecca, 2010. Re-Do: Performance-rester. I: Peripeti. 14.
Tranholm, Mette Risgård, 2010. Jack Smith. I: Peripeti. 14.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.