Soydans ikke-Breivik og Højgaards ikke-ikke-Breivik

22. juli i et dokumentarteaterperspektiv

Forfattere

  • Siemke Böhnisch

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v11i21.109414

Nøgleord:

Anders Behring Breivik, dokumentarisme, udsigelsesanalyse, dokumentarteater, Milo Rau, Christian Lollike, forestillingsanalyse, politisk teater, provokerende, scenekunst, terror, teater, konfrontation

Resumé

In this article I discuss and analyse two highly contested documentary performances, Manifest 2083 (Lollike/CaféTeateret, 2012) and Breiviks Erklärung (Rau/IIPM, 2012), which are based on text documents by the mass murderer and terrorist Anders Behring Breivik. The analysis focuses on questions of enunciation and the embodiment practices of the two solo actors, Sascha Ö. Soydan in Breiviks Erklärung and Olaf Højgaard in Manifest 2083.

Referencer

Aftenposten/NTB (2012). Dette sa Breivik – ord for ord. Publisert 17.04.12, hentet 26.02.13 fra http://www. aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/article6807324.ece.
Andersen, Jørn Erslev (1998). Affekt og sandhed. Om patos som lyrisk modus. I: Eriksson, Birgit (red.). Patos? Århus: Århus Univ. Press, s. 27–48.
Boenisch, Peter M. (2002). Der Darsteller auf der Bühne: Klangkörper vs. Zeichenkörper. Zur Problematik der Korporealität (nicht nur) im Musiktheater. I: Bayerdörfer, Hans-Peter (red.). Stimmen, Klänge, Töne. Synergien im szenischen Spiel. Tübingen: Gunter Narr, s. 139–152.
Böhnisch, Siemke (2013). 22. juli på teaterscenen? Drama. Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 3, s. 10–13.
Böhnisch, Siemke (2014). Å gi Breivik en scene? – Scenekunst etter 22. juli. Med en næranalyse av Milo Raus
’Breiviks Erklärung’. Ekfrase. Nordisk tidsskrift for visuell kultur / Nordic Journal of Visual Culture, 1, vol. 5, s. 17–33.
Christoffersen, Erik Exe (2013). Værket – nærhed, medialitet og procesrefleksion. Manifest 2083. Peripeti. Tidsskrift for dramaturgiske studier, 19, s. 136–147.
Dalferth, Ingolf U. (2008). Malum: theologische Hermeneutik des Bösen. Tübingen: Mohr Siebeck.
Dreiås, Erlend Tårnesvik (2013). Terror/teater – forestillinger om politisk teater belyst av Christian Lollikes fore-språk, teatervitenskap.
Dreysse, Miriam og Malzacher, Florian (2008). Experts of the everyday: the theatre of Rimini protokoll. Berlin: Alexander.
Finter, Helga (2002). Intervokalität auf der Bühne. Gestohlene Stimme(n), gestohlene(r) Körper. I: Bayerdörfer, Hans-Peter (red.). Stimmen, Klänge, Töne. Synergien im szenischen Spiel. Tübingen: Gunter Narr, s. 39–49.
IIPM (2012). You will not like what comes after America. No1: Breiviks Erklärung. Öffentlicher Filmdreh [programhefte]. 19.10.12 Lichthaus Kino Weimar, 27.10.12 TD Berlin.
Kyndrup, Morten (2010). Teatret: medialitet, udsigelse – og Hamlet. Peripeti. Tidsskrift for dramaturgiske studier, 14, s. 117–124.
Lehmann, Hans-Thies (2004). Prädramatische und postdramatische Theater-Stimmen. Zur Erfahrung der Stimme in der Live-Performance. I: Kolesch, Doris og Schrödl, Jenny (red.). Kunst-Stimmen. Berlin: Theater der Zeit, s. 40–66.
Lollike, Christian (s.a.). Etter Manifest 2083. Hentet 07.05.13 fra http://www.dramatikkenshus.no/pub/dramatikkenshus/magasinet/?aid=2593.
Nichols, Bill (2010). Introduction to Documentary (2nd edition). Bloomington: Indiana University Press.
Reinelt, Janelle (2009). The Promise of Documentary. I: Forsyth, Alison og Megson, Chris (red.). Get real: documentary theatre past and present. New York: Palgrave Macmillan, s. 6–23.
Roselt, Jens (2012). Geschichte wird nachgemacht. ‘Serie Deutschland’ von Hofmann&Lindholm und ‘Deutschland 2’ von Rimini Protokoll als künstlerische Reenactments. I: Roselt, Jens og Otto, Ulf (red.). Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Bielefeld: Transcript, s. 53–70.
Seierstad, Åsne (2013). En av oss. En fortelling om Norge. Oslo: Kagge.
Stene, Øystein (2011). 22/7: Kampen om fortellingen. Publisert 26.07.11, hentet 24.10.12 fra http://rushprint.no/2011/7/227-kampen-om-fortellingen/.
Szatkowski, Janek (2005). Kompleks dramaturgi. Studie i Christian Lollikes dramatik. Peripeti. Tidsskrift for dramaturgiske studier, 3, s. 41–80.
Årets Reumert (2013). Juryens Særpris 2013. Hentet 16.1.14 fra http://www.aaretsreumert.dk/juryens-særpris- 2013.

Downloads

Publiceret

2014-01-01

Citation/Eksport

Böhnisch, S. (2014). Soydans ikke-Breivik og Højgaards ikke-ikke-Breivik: 22. juli i et dokumentarteaterperspektiv. Peripeti, 11(21), 36–48. https://doi.org/10.7146/peri.v11i21.109414

Nummer

Sektion

Temaartikler