Michael Eigtved, Teaterkoncert Teaterkoncerter
Kunstnerisk columbusæg eller cool kalkule?
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109400Resumé
Et vigtigt kendetegn ved teaterkoncerterne ér, at de er tvetydige eller måske snarere flertydige. Konceptet konstrueres i de allerleste tilfælde sådan, at det univers, der etableres, er et åbent univers, som peger i mange retninger. Som Michael Eigtved skriver i sit essay om teaterkoncerten og dens udvikling, tilfredsstiller teaterkoncerterne et af de vigtigste krav, nutidens publikum har til deres kulturoplevelser: man vil selv være medskabende. Teaterkoncerten giver afkald på at fortælle en historie, den må man som publikum selv konstruere. Samtidig er der så stadig trygheden ved den kendte musik, som gør at det mindre trænede publikum ikke føler sig fortabt i et uforståeligt, avantgardistisk ingenmandsland. Det betyder, at teaterkoncertens format er et kunstnerisk columbusæg, der på én gang tillader ophavsmændene at tage nutidige, styrende konceptuelle livtag med noget musik, der (i en eller anden form) har bevist sit værd, og samtidig delvist overlader det til publikum at navigere i oplevelsen. Selvom teaterkoncerten indtil nu primært har fokuseret på bagkataloget hos kendte stjerner fra populærmusikkulturen, kan man iagttage forskellige aktuelle ”nyskabelser”, f.eks. Betty Nansen Teatrets Mozart-teaterkoncert, som har udvidet genregrundlaget, og denne sæsons København på Nørrebros Teater, som måske peger på en ny trend: temaet frem for kunstneren.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.