Michael Eigtved, Teaterkoncert Teaterkoncerter

Kunstnerisk columbusæg eller cool kalkule?

Forfattere

  • Michael Eigtved

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109400

Resumé

Et vigtigt kendetegn ved teaterkoncerterne ér, at de er tvetydige eller måske snarere flertydige. Konceptet konstrueres i de allerleste tilfælde sådan, at det univers, der etableres, er et åbent univers, som peger i mange  retninger. Som Michael Eigtved skriver i sit essay om teaterkoncerten og dens udvikling, tilfredsstiller teaterkoncerterne et af de vigtigste krav, nutidens publikum har til deres kulturoplevelser: man vil selv være medskabende. Teaterkoncerten giver afkald på at fortælle en historie, den må man som publikum selv konstruere. Samtidig er der så stadig trygheden ved den kendte musik, som gør at det mindre trænede publikum ikke føler sig fortabt i et uforståeligt, avantgardistisk ingenmandsland. Det betyder, at teaterkoncertens format er et kunstnerisk columbusæg, der på én gang tillader ophavsmændene at tage nutidige, styrende konceptuelle livtag med noget musik, der (i en eller anden form) har bevist sit værd, og samtidig delvist overlader det til publikum at navigere i oplevelsen. Selvom teaterkoncerten indtil nu primært har fokuseret på bagkataloget hos kendte stjerner fra populærmusikkulturen, kan man iagttage forskellige aktuelle ”nyskabelser”, f.eks. Betty Nansen Teatrets Mozart-teaterkoncert, som har udvidet genregrundlaget, og denne sæsons København på Nørrebros Teater, som måske peger på en ny trend: temaet frem for kunstneren.  

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Eigtved, M. (2021). Michael Eigtved, Teaterkoncert Teaterkoncerter: Kunstnerisk columbusæg eller cool kalkule?. Peripeti, 10(20), 89–93. https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109400