Peter Bruun Et brag, et chok og et stykke musik

Et angreb på og et forsvar for sanseligheden

Forfattere

  • Peter Bruun

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109399

Resumé

Komponisten Peter Bruun, der selv har komponeret børneopera og er medlem af ensemblet Figura, skriver om arbejdet med at lade børn komponere. Med afsæt i et konkret eksempel fra et projekt med børn i 4. klasse fra skoler i Billund kommune relekterer han over de oplevelsesprocesser, der sættes i spil i sådan et forløb, hvor børn selv skaber et musikalsk-dramatisk udtryk fra grunden. Børnenes eksperimenterende og legende omgang med lydligt og musikalsk materiale perspektiveres såvel musikæstetisk som musikpsykologisk.

Referencer

Brandt, Per Aage (2009): “Music and how we became human – a view from cognitive semiotics: Exploring imaginative hypotheses”, i Malloch, Stephen & Trevarten, Colwyn (eds.) Communicative Musicality. Oxford: Oxford University Press (s. 31-44)
Lehrdahl, Fred og Jackendof, Ray (1983): A Generative Theory of Tonal Music. Cambridge,
Massachusetts: MIT Press
Lorentzen, Bent (1968): Bidrag til en ny musikteori. Ålborg: Ålborg Universitet (ed. Lars Ole Bonde 2012)
Malloch, Stephen og Trevarthen, Colwyn (2009): “Musicality: Communicating the vitality and interests of life”, i Malloch, Stephen & Trevarten,
Colwyn (eds.) Communicative Musicality. Oxford: Oxford University Press (s. 1 -11)
Rafman, Diana (1993): Language, Music and Mind. Cambridge, Massachusetts: MIT Press
Sloboda, John (2005): Exploring the musical mind. Oxford: Oxford University Press (kapitlerne 7, 8, 9, s 153-184)

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Bruun, P. (2021). Peter Bruun Et brag, et chok og et stykke musik: Et angreb på og et forsvar for sanseligheden. Peripeti, 10(20), 79–88. https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109399