Kaizers Orchestras, Maestro En musikteaterhybrid

Maestro

Forfattere

  • Marie Enevoldsen
  • Nanna Graugård Jessen

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109398

Resumé

Marie Enevoldsen og Nanna Graugård Jensen skriver om forrige sæsons forestilling Maestro på Teatret Svalegangen i Århus. De kalder forestillingen en ”musikteater-hybrid”, fordi dramatiseringen af det norske band Kaizers Orchestras sange og univers blander realistiske spillestilskonventioner med melodramatisk overdrivelse, brechtsk fremmedgørelse og meget andet. På den måde er der elementer af såvel musical som teaterkoncert, så måske er hybriditet en vej frem?

Referencer

Christensen, Jeppe Krogsgaard; Hits i hovedrollen, Berlingske Tidende, 08-05-2008
Eigtved, Michael: Det populære musikteater – Fra rockritual til popmelodrama: 1968-93, Multivers ApS Forlag, København, 2003
Eigtved, Michael: Forestillingsanalyse – en introduktion, Forlaget Samfundslitteratur, Frederiksberg, 2007
Eigtved, Michael: Teaterkoncert. Et kunstnerisk columbusæg?, Politikken, 10-01-2009
Pavis, Patrice: Analyzing performance, Theater, Dance and Film, he University of Michigan Press, 2003
Olsen, Jakob Steen: Musikken går i teatret, Berlingske Tidende, 05-09-2009
Sauter, Willmar: the theatrical event – Dynamics of Performance and Perception, University of Iowa Press, Iowa City, 2000

Downloads

Publiceret

2021-12-02

Citation/Eksport

Enevoldsen, M., & Graugård Jessen, N. (2021). Kaizers Orchestras, Maestro En musikteaterhybrid: Maestro. Peripeti, 10(20), 69–77. https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109398