Kaizers Orchestras, Maestro En musikteaterhybrid
Maestro
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109398Resumé
Marie Enevoldsen og Nanna Graugård Jensen skriver om forrige sæsons forestilling Maestro på Teatret Svalegangen i Århus. De kalder forestillingen en ”musikteater-hybrid”, fordi dramatiseringen af det norske band Kaizers Orchestras sange og univers blander realistiske spillestilskonventioner med melodramatisk overdrivelse, brechtsk fremmedgørelse og meget andet. På den måde er der elementer af såvel musical som teaterkoncert, så måske er hybriditet en vej frem?
Referencer
Eigtved, Michael: Det populære musikteater – Fra rockritual til popmelodrama: 1968-93, Multivers ApS Forlag, København, 2003
Eigtved, Michael: Forestillingsanalyse – en introduktion, Forlaget Samfundslitteratur, Frederiksberg, 2007
Eigtved, Michael: Teaterkoncert. Et kunstnerisk columbusæg?, Politikken, 10-01-2009
Pavis, Patrice: Analyzing performance, Theater, Dance and Film, he University of Michigan Press, 2003
Olsen, Jakob Steen: Musikken går i teatret, Berlingske Tidende, 05-09-2009
Sauter, Willmar: the theatrical event – Dynamics of Performance and Perception, University of Iowa Press, Iowa City, 2000
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.