Bent Lorentzen Ej blot til lyst – eller trøst?
Tragisk og komisk opera af Bent Lorentzen
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109397Resumé
Lars Ole Bonde præsenterer en sammenlignende analyse af to operaer af Bent Lorentzen, Danmarks mest produktive operakomponist. Den ene blev produceret af teater Kaleidoskop i København, den anden som turnerende ”camplet-opera” af Den Jyske Opera. Der er meget iøjne- og iørefaldende forskelle på den tragiske opera Tristan-Variationer og den komiske Pergolesis hjemmeservice. Men der er også en række overraskende ligheder, som bl.a. afdækkes ved hjælp af et musikdramaturgisk analyseapparat, udviklet af komponisten selv i bogen Musikdramaturgi.
The Danish composer Bent Lorentzen (b. 1935) has composed 15 operas, all very unique in their dramatic architecture and their musical style. he article is a comparative analysis of
the dark, modernist Tristan-Variations (1979) and the comic palimpsest Pergolesi’s homeservice (1998). Common dramatic features are identiied, with special focus on two characteristic
features in Lorentzens” music theatre: the comic and the performative dimensions.
Referencer
Bonde, Lars Ole (1995). Alle tiders festival. Edith Lorentzen (Ed.). I regnbuens spor. Festskrift Bent Lorentzen. 60 års fødselsdag (s. 58-72). Smørum: ABC-tryk: 58-72.
Bonde, Lars Ole (1997). Operaen er død - operaen leve! interview med Bent Lorentzen. Lars Ole Bonde (red.), Fra Århusopera til landsopera. Den Jyske Opera gennem 50 år 1947-1997. Århus: Den Jyske Opera: 175-182.
Bonde, Lars Ole (2005). Den folkelige avantgardist. Om lyd, vitalitet og humor i Bent Lorentzens musikalske univers. Lorentzen, Lene & Frede V. Nielsen (red.) (2005). Skriftfest: Bent Lorentzen og hans musik. Hellerup: (Koncert & Koncept): 9-20.
Bonde, Lars Ole (2012) Bent Lorentzen – den folkelige avantgardist. Notater fra et forskningsprojekt, der tog en uventet drejning. Danish Musicology Online (DMO) Vol. 4: 59-69.
Bonde, Lars Ole (2013, in press). Den pædagogiske modernist. Bent Lorentzens ”musik af, for og med børn”. Indsendt til Nordisk Årbog for Musikpædagogisk Forskning.
Brincker, Jens (1979). Komponerer på bånd: Bent Lorentzen komponerer elektronisk opera til Bayerische
Staatsoper i München og gør brug af utraditionel teknik. Berlingske Tidende. 3.5.1979.
Goldbæk, Henning (1990). En forunderlig musikhistorie – et interview med komponisten Bent Lorentzen. Dansk Musik Tidsskrift 73(1): 3-9.
Jalving, Camilla (2011). Værk som handling: Performativitet, kunst og metode. København: Museum Tusculanum.
Johansen, Niels-Ole Bo (2005). Bent og mig. Lorentzen, Lene & Frede V. Nielsen (red.). Skriftfest: Bent Lorentzen og hans musik. Hellerup: (Koncrt & Koncpt): 101-106.
Lehmann, Hans-hies (2008). At tænke teater, turde tage chancer og ikke stole på former. Peripeti 10: 5-8. Leinert, Michael (2005). Meine Musiktheater-Erfahrungen mit Bent Lorentzen. Lorentzen, Lene & Frede V. Nielsen (red.). Skriftfest: Bent Lorentzen og hans musik. Hellerup: (Koncrt & Koncpt): 37-40.
Lorentzen, Bent (1970) Man skal først have hænderne op af lommen. + Lad os så få det udspil! Dobbeltkronik i Århus Stiftstidende 11.+12.12. 1970 (Genoptrykt i Bent Lorentzen (2012) Musikdramaturgi. S. 67-72).
Lorentzen, Bent (2012). Musikdramaturgi. Bent Lorentzen om opera som teater. København: EWH.
Møller, Lars Kærulf (2005). Den store Bastian – Blok. Lorentzen, L. & Nielsen, F. V. (red.). Skriftfest: Bent Lorentzen og hans musik. Hellerup: (Koncrt & Koncpt): 49-54.
Peripeti nr. 6 (2009). Temanummer om Performativitet. Århus: Afdeling for Dramaturgi (Aarhus Universitet).
Sørensen, Søren Møller (2004): Studiet af det performative. Projekt og begreb. Musik & Forskning 29: 81-106.
Tulinius, Martin (2005). Visionær komponist og grænsebrydende kunstner. Lorentzen, Lene & Frede V.
Nielsen (red.). Skriftfest: Bent Lorentzen og hans musik. Hellerup: (Koncrt & Koncpt): 35-36.
Cd-indspilning: Tristan-Variationer (1996-udgaven fra København): Kontrapunkt CD 32267 – medvirkende: Lone Rasmussen (S), Morten Frank Larsen (B), Ole Hedegaard (T), dir. Flemming Windekilde.
Pergolesis hjemmeservice indes ikke indspillet, men der indes en god video-dokumentationsoptagelse fra udgaven på Den Jyske Opera 1998, ligesom Memphis-udgaven fra 2008 er lyd-dokumenteret.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.