Wagner, Kasper Holten Wagners Rhinguld i vridemaskinen
Et eksperiment med Kasper Holten
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109396Resumé
Nila Parly diskuterer et kreativt forskningsseminar, hvor instruktøren Kasper Holten, en gruppe forskere og studerende fra nordiske universiteter og et sangerhold fra Operaakademiet eksperimenterede med at visualisere Wagners musik fra sidste scene af Rhinguldet med udgangspunkt i en dramaturgisk skitse skrevet specielt til lejligheden af den amerikanske poststrukturalist Carolyn Abbate. Parly analyserer processen ud fra en teoretisk vinkel med rødder i performance studies.
This article discusses a creative research seminar, during which Danish opera director Kasper Holten, a group of scholars and students from universities in the Nordic countries, and a team of young singers experimented with stagings of the last scene of Wagner’s Rheingold on the basis of a dramaturgical sketch written specifically for this purpose by the American post-structuralist Carolyn Abbate. In the course of the article the process is analysed from a theoretical viewpoint founded in performance studies, and the ideas are developed further in a hypothetical production inspired by ilm director Lars von Trier’s thoughts on “enriched darkness”.
Referencer
Abbate, Carolyn, 2001, In Search of Opera. Princeton University Press.
Abbate, Carolyn, 2006. ‘Das Rheingold’: A Sketch for Dramaturgy, skrevet direkte til det kreative seminar ved Den Kongelige Opera, som her beskrives. Publiceret som en del af artiklen Flying a Wagner Kite (se nedenfor).
Abbate, Carolyn og Roger Parker, 1990. ”Dismembering Mozart”. Cambridge Opera Journal, 2.
Adorno, heodor W., 1994. “Bourgeois Opera” i Opera through Other Eyes, David Levin (ed.), SUP, Stanford.
Adorno, heodor W., 1974. Versuch über Wagner, Suhrkamp Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main.
Dahlhaus, Carl, 1971. Richard Wagners Musikdramen, Orell Füssli Verlag, Zürich.
Fischer-Lichte, Erika, 2004. Ästhetik des Performativen, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
Fischer-Lichte, Erika, 2005. heatre, Sacrifice, Ritual. Exploring Forms of Political heatre, Routledge, New York.
Nietzsche, Friedrich, 1889/1983. „Nietzsche contra Wagner, Aktenstücke eines Psychologen“, Der Fall Wagner, Dieter Borchmeyer, ed., Insel Verlag, Frankfurt am Main.
Lehmann, Hans-hies, 1999. ”Die Gegenwart des heaters” in: Erika Fischer-Lichte, Doris Kolesch og Christel Weiler (ed.) Transformationen. heater der neunziger Jahre, Berlin: heater der Zeit.
Parly, Nila, 2011. Vocal Victories. Wagner’s Female Characters from Senta to Kundry, Museum Tusculanum Press, København.
Parly, Nila, 2009. ”Flying a Wagner Kite: Subjunctive Performances of a Rheingold Scene Based on a Dramaturgical Sketch by Carolyn Abbate”. Cambridge Opera Journal. Celebrating twenty years of publication, vol. 21, nr. 2.
Risi, Clemens, 2001. ”Swinging Signs, Representation and Presence in Operatic Performances” i Arcadia.
Zeitschrift für allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft, vol. 36, nr. 2.
Schechner, Richard, 2002. Performance Studies. An Introduction, Routledge, New York.
Wagner, Richard, Das Rheingold, fuldstændigt klaverpartitur, Karl Klindworth (ed.), B. Schott’s Söhne, Mainz, p. 206-27.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.