Signe Klejs Distributed Opera: new stagings, new roles
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v10i20.109395Resumé
Juliana Hodkinson udforsker i sin engelsksprogede artikel, hvordan opera fungerer og opleves på internettet, og hvordan eksperimenterende kunstnere, i deres forsøg på at omforme operagenren med henblik på online-distribution, udvikler nye og anderledes former for bl.a. tilskuerdeltagelse og interaktion, der kan virker tilbage på kompositioner af live-operaer. Som eksempel stilles der undervejs i artiklen skarpt på en opera, som Signe Klejs og Niels Rønsholdt lige nu er i færd med at udvikle som applikation til tablets.
This article is developed further after a presentation entitled Contemporary opera formats and the internet at a seminar From Baroque to Internet: Gender critical perspectives on machinic music- theatre and its role-concepts, held at Kunstuniversität Graz, Institut für Elektronische Musik und Akustik, under Professor Elena Ungeheuer, in cooperation with the Musicology Department of the University of Heidelberg (Prof. Dr. Silke Leopold, Dr. Hanna Walsdorf ), Freya de Mink (musicologist, Utrecht).
Referencer
Benjamin, Walter, (1968). In: Hannah Arendt (ed.). the Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, Illuminations. London: Fontana. pp. 214–218.
Black, Daniel. (2006). Digital Bodies and Disembodied Voices: Virtual Idols and the Virtualised Body. The Fibreculture Journal. Issue 9, 2006.
Carbone, Alessandra & Trimarchi, Michael, 2012. Opera 2.0: Crowdsourcing the Stage. In: Enrico Eraldo Bertacchini (ed.). Cultural Commons: A New Perspective on the Production and Evolution of Cultures. Cheltenham: Edward Elgar, 2012
Debord, Guy, 1967: The society of the spectacle, trans. Donald Nicholson-Smith. New York: Zone.
Dijck, José van. (2009). Users like you? heorizing agency in user-generated content. Media Culture and Society. Vol. 31 (1), 2009, pp. 41-58.
Grau, Oliver, 2003. Virtual art: from illusion to immersion. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Hodkinson, Juliana. (2012). ‘Grand opera i det 21. århundrede – mellem stat og ilantropi. Seismograf.org. 05.09.12
Manning, Erin, 2007: Politics of Touch; sense, movement, sovereignty. Minneapolis: University of Minnesota Press, pp. 84-109.
Schafer, Murray, 1969. The New Soundscape: a handbook for the modern music teacher. Scarborough: Berandol
Schmidt, Eric & Cohen, Jared, 2013. The new digital age: reshaping the future of people, nations and business. New York: Alfred A. Knopf.
Tiainen, Milla, 2007. Corporeal Voices, Sexual Diferentiations: New Materialist Perspectives on Music, Singing and Subjectivity. In: Sylvia Mieszkowski, Joy Smith, Marijke de Valck (ed.). Sonic Interventions.
Amsterdam: Rodopi
Zalfen, Sarah, 2011: Staats-Opern? Der Wandel von Staatlichkeit und die Opernkrisen in Berlin, London und Paris am Ende des 20. Jahrhunderts. Munich: Oldenbourg.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.