Tankens gennembrud
Affekt og percept i Jan Fabres ”Angel of Death”
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108239Nøgleord:
Jan Fabre, Angel of Death, teater som tænkning, Gilles Deleuze, Felix Guattari, affekt og percept, kroppen uden organer, tanke og sansning, kunstaffekt, kropslighed, tankebillederResumé
This article analyzes the Belgian director and artist Jan Fabre’s piece Angel of Death to investigate whether the theatre can produce and engage new images of thought. The article uses Gilles Deleuze and Félix Guattari’s concepts affect and percept. Affect and percept constitute blocs of sensations that are independent of a subjective experience. By analyzing body, sound and space in Fabre’s performance, the article concludes that in Fabre’s composition the theatrical unfolding becomes an unfolding of thought, which goes beyond the limit of subjectivity and representation and can open for new potential worlds, sensations and becomings.
Referencer
Deleuze, Gilles, 1969. Logique du sens. Paris: Les éditions de minuit.
Deleuze, Gilles, 1979. Un manifeste du moins. In: Carmelo Bene & Gilles Deleuze. Superpositions. Paris: Les éditions de minuit.
Deleuze, Gilles, 1983. L’image mouvement. Paris: Les éditions de minuit.
Deleuze, Gilles, 1985. L’image temps. Paris: Les éditions de minuit.
Deleuze, Gilles, 1988. Le pli. Paris: Les éditions du minuit.
Deleuze, Gilles, 2002. Logique de la sensation. Paris: Éditions du Seuil.
Deleuze, Gilles, 2006. Forhandlinger. Frederiksberg: DET lille Forlag & Samlerens Bogklub.
Deleuze, Gilles, 2011. Différence et répétition. Paris: Puf.
Deleuze, Gilles & Guattari, Félix, 1996. Hvad er filosofi? København: Gyldendal.
Deleuze, Gilles & Guattari, Félix 2005. Tusind plateauer. København: Det kongelige danske kunstakademis billedkunstskoler.
Fabre, Jan, 1996. Angel of Death. In: I AM A MISTAKE seven works for the theatre. New York: Martin E. Segal Theatre Center Publications.
Lehmann, Hans-Thies 1999. Postdramatisches Theater. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren.
Martin, Jean-Clet, 2005. Variations. The philosophy of Gilles Deleuze. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Thomsen, Bodil Marie, 2001. Alt stof udsender ‘billeder’. Om det visuelle som begivenhed. In: Mischa Sloth Carlsen m.fl. (red.). Flugtlinjer. Om Deleuzes filosofi. København: Museum Tusculanums Forlag.
Sauvagnargues, Anne, 2004. Deleuze. De l’animal à l’art. In: La philosophie de Deleuze. Paris: Puf.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.