Signas Salò: affekt og non-etisk katastrofe
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108237Nøgleord:
SIGNA, Saló, catastrophic experience, sensorial paedagogy, participatory ethics, affect, performativity, Niklas Luhmann, ethical catastropheResumé
Deploying the concepts of affect and catastrophe and drawing upon as well an audience survey as statements from the internet and various newspapers, as well as his own experience as an audience member, in this article, Kim Skjoldager-Nielsen unfolds a critical discussion on the learning potential of the performance 'Saló".
Referencer
Frk. Ace (2010). “Om det Helvede det er, når afgrunden stirrer tilbage på én”, http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=150230074&blogId=538379065 (besøgt 17. maj 2012).
Bagger, Louise (2009). Den spillende dramaturg. En undersøgelse af skuespilleren som dramaturgisk element i interaktivt teater med SIGNA som eksempel. København: Københavns Universitet.
Barker, Howard (1989). Arguments for a Theatre. London: John Calder.
Fischer-Lichte, Erika (2008). The Transformative Power of Performance. London & New York: Routledge.
Gaihede, Gry Bartroff (2010). “Fra Sodoma til Akademia”. In: Universitetsavisen, nr. 4, 29. april 2010: http://universitetsavisen.dk/kultur/fra-sodoma-til-akademia (besøgt 17. maj 2012).
Geist, Anton (2010). “Salò er ikke en butik hvor kunden altid har ret”. In: Information 26. marts 2010.
Geist Anton (2010). “Teatret, hvor publikum er nogen, man spytter på”. In: Information 11. marts 2010.
Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (2006). “An Inventory of Shimmers”. In: Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (red.). The Affect Theory Reader. Duke University Press.
Jarl, Stig og Skjoldager-Nielsen, Kim (2010). Spørgeskemaundersøgelse af SIGNAs Salò. Upubliceret dokumentationsmateriale.
Luhmann, Niklas (1995). Social Systems. Standford: Stanford University Press.
Massumi, Brian (1995). “The Autonomy of Affect”. In: Cultural Critique. No. 31, autumn 1995, s. 83-109.
Qvortrup, Lars (2001). Det lærende samfund. København: Gyldendal.
Schultz, Laura Luise (2010). “Overskridelsesæstetik og publikumsinvolvering i SIGNAs Salò”: http://www.peripeti.dk/2010/08/10/overskridelsesæstetik-og-publikumsinvolvering-i-signas-salo/#more-937 (besøgt 17. maj 2012).
Skjoldager-Nielsen, Kim (2006). “At performe eller ikke at performe. Om interaktivitet i Signa Sørensens 57 Beds og The Black Rose Trick”. In: Peripeti 6, 2006, s. 71-82.
Skjoldager-Nielsen, Kim (2008). Tilskueren som aktør. Interaktivitet som dramaturgisk strategi eksemplificeret ved SIGNA-produktioner. Speciale. København: Københavns Universitet.
Thyssen, Ole (1997). Værdiledelse. Om organisationer og etik. København: Gyldendal.
Wiles, David (2000). Greek Theatre Performance: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
Bagger, Louise (2009). Den spillende dramaturg. En undersøgelse af skuespilleren som dramaturgisk element i interaktivt teater med SIGNA som eksempel. København: Københavns Universitet.
Barker, Howard (1989). Arguments for a Theatre. London: John Calder.
Fischer-Lichte, Erika (2008). The Transformative Power of Performance. London & New York: Routledge.
Gaihede, Gry Bartroff (2010). “Fra Sodoma til Akademia”. In: Universitetsavisen, nr. 4, 29. april 2010: http://universitetsavisen.dk/kultur/fra-sodoma-til-akademia (besøgt 17. maj 2012).
Geist, Anton (2010). “Salò er ikke en butik hvor kunden altid har ret”. In: Information 26. marts 2010.
Geist Anton (2010). “Teatret, hvor publikum er nogen, man spytter på”. In: Information 11. marts 2010.
Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (2006). “An Inventory of Shimmers”. In: Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (red.). The Affect Theory Reader. Duke University Press.
Jarl, Stig og Skjoldager-Nielsen, Kim (2010). Spørgeskemaundersøgelse af SIGNAs Salò. Upubliceret dokumentationsmateriale.
Luhmann, Niklas (1995). Social Systems. Standford: Stanford University Press.
Massumi, Brian (1995). “The Autonomy of Affect”. In: Cultural Critique. No. 31, autumn 1995, s. 83-109.
Qvortrup, Lars (2001). Det lærende samfund. København: Gyldendal.
Schultz, Laura Luise (2010). “Overskridelsesæstetik og publikumsinvolvering i SIGNAs Salò”: http://www.peripeti.dk/2010/08/10/overskridelsesæstetik-og-publikumsinvolvering-i-signas-salo/#more-937 (besøgt 17. maj 2012).
Skjoldager-Nielsen, Kim (2006). “At performe eller ikke at performe. Om interaktivitet i Signa Sørensens 57 Beds og The Black Rose Trick”. In: Peripeti 6, 2006, s. 71-82.
Skjoldager-Nielsen, Kim (2008). Tilskueren som aktør. Interaktivitet som dramaturgisk strategi eksemplificeret ved SIGNA-produktioner. Speciale. København: Københavns Universitet.
Thyssen, Ole (1997). Værdiledelse. Om organisationer og etik. København: Gyldendal.
Wiles, David (2000). Greek Theatre Performance: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Publiceret
2012-01-01
Citation/Eksport
Skjoldager-Nielsen, K., & Schultz, L. L. (2012). Signas Salò: affekt og non-etisk katastrofe. Peripeti, 9(17), 29–38. https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108237
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.