Signas Salò: affekt og non-etisk katastrofe
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108237Nøgleord:
SIGNA, Saló, catastrophic experience, sensorial paedagogy, participatory ethics, affect, performativity, Niklas Luhmann, ethical catastropheResumé
Deploying the concepts of affect and catastrophe and drawing upon as well an audience survey as statements from the internet and various newspapers, as well as his own experience as an audience member, in this article, Kim Skjoldager-Nielsen unfolds a critical discussion on the learning potential of the performance 'Saló".
Referencer
Bagger, Louise (2009). Den spillende dramaturg. En undersøgelse af skuespilleren som dramaturgisk element i interaktivt teater med SIGNA som eksempel. København: Københavns Universitet.
Barker, Howard (1989). Arguments for a Theatre. London: John Calder.
Fischer-Lichte, Erika (2008). The Transformative Power of Performance. London & New York: Routledge.
Gaihede, Gry Bartroff (2010). “Fra Sodoma til Akademia”. In: Universitetsavisen, nr. 4, 29. april 2010: http://universitetsavisen.dk/kultur/fra-sodoma-til-akademia (besøgt 17. maj 2012).
Geist, Anton (2010). “Salò er ikke en butik hvor kunden altid har ret”. In: Information 26. marts 2010.
Geist Anton (2010). “Teatret, hvor publikum er nogen, man spytter på”. In: Information 11. marts 2010.
Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (2006). “An Inventory of Shimmers”. In: Gregg, Melissa og Seigworth, Gregory J. (red.). The Affect Theory Reader. Duke University Press.
Jarl, Stig og Skjoldager-Nielsen, Kim (2010). Spørgeskemaundersøgelse af SIGNAs Salò. Upubliceret dokumentationsmateriale.
Luhmann, Niklas (1995). Social Systems. Standford: Stanford University Press.
Massumi, Brian (1995). “The Autonomy of Affect”. In: Cultural Critique. No. 31, autumn 1995, s. 83-109.
Qvortrup, Lars (2001). Det lærende samfund. København: Gyldendal.
Schultz, Laura Luise (2010). “Overskridelsesæstetik og publikumsinvolvering i SIGNAs Salò”: http://www.peripeti.dk/2010/08/10/overskridelsesæstetik-og-publikumsinvolvering-i-signas-salo/#more-937 (besøgt 17. maj 2012).
Skjoldager-Nielsen, Kim (2006). “At performe eller ikke at performe. Om interaktivitet i Signa Sørensens 57 Beds og The Black Rose Trick”. In: Peripeti 6, 2006, s. 71-82.
Skjoldager-Nielsen, Kim (2008). Tilskueren som aktør. Interaktivitet som dramaturgisk strategi eksemplificeret ved SIGNA-produktioner. Speciale. København: Københavns Universitet.
Thyssen, Ole (1997). Værdiledelse. Om organisationer og etik. København: Gyldendal.
Wiles, David (2000). Greek Theatre Performance: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.