Melancholia – verdens dionysiske undergrund
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108235Nøgleord:
Lars von Trier, Melancholia, Friedrich Nietzsche, Tragediens Fødsel, Affekt, Tragisk affekt, Tragedie, Melankoli, Arthur SchopenhauerResumé
Denne analyse af Lars von Triers Melancholia (2011) tager stilistisk og filosofisk afsæt i Schopenhauers og Nietzsches forskellige fortolkninger af henholdsvis melankolikerens og tragediens ’stemme’ i filosofien. Triers bidrag reaktualiserer Wagners opera for den dissonantiske skabelse, Tristan og Isolde, idet den tragiske affekt remedieres på filmisk grund.
Referencer
Benjamin, Walter, [1936] 1994. “Kunstværket i dets tekniske reproducerbarheds tidsalder”. In K &K 77. København: Forlaget Medusa.
Deleuze, Gilles, 1962. Nietzsche et le philosophie. Paris: Presses universitaires de France.
Fauth, Søren R., 2009. “Oversætterens indledning” til Verden som vilje og forestilling, København: Gyldendal.
Carlsen, Per Juul, 2011. “Det eneste formildende er, at jorden går under”. In FILM # 72. København: DFI (http://www.dfi.dk/Nyheder/FILMupdate/2011/Maj/Det-eneste-formildende-er-at-Jorden-gaar-under.
aspx).
Kristeva, Julia, 1980. Pouvoir de L’Horreur. Paris: Éditions du Seuil.
Kristeva, Julia, 1987. Soleil Noir. Dépression et Mélancolie. Paris: Gallimard.
Kristeva, Julia, [1999] 2001. Hannah Arendt. New York: Columbia University Press.
Lechte, John, 1990. “Art, Love and Melancholy”. In John Fletcher and Andrew Benjamin (eds.). Abjection, Melancholia and Love. London and New York: Routledge.
Pearson, Keith Ansell, 2002. Philosophy and the Adventure of the Virtual. London & New York: Routledge.
Lütkehaus, Ludger, 2006. “The Will as World and Music. Arthur Schopenhauer’s Philosophy of Music”. In Jost Hermand and Gerhard Richter (eds.). Sound Figures of Modernity. German
Music and Philosophy. The University of Wisconsin Press: Madison.
Massumi, Brian, 2002. Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham & London: Duke University Press.
Massumi, Brian, 2011. Semblance and Event. Activist Philosophy and the Occurrent Arts. Cambridge og London: The MIT Press.
Nietzsche, Friedrich, [1872] 1996. Tragediens fødsel. København: Gyldendal.
Nietzsche, Friedrich, [1885] 1999. Sådan talte Zarathustra. Frederiksberg: Det lille forlag.
Nietzsche, Friedrich [1888] 2009. Antikrist. Aarhus: Systime.
Schopenhauer [1818] 2009. Verden som vilje og forestilling. København: Gyldendal.
Su, Tsu-Chung, 2007. “An Uncanny Melancholia: The Frame, the Gaze, and the Representation of Melancholia in Albrecht Dürer’s Engraving Melencolia I”. In Concentric: Literary and Cultural Studies 33.1, p. 145-75 (http://www.concentric-literature.url.tw/issues/The%20Gothic%20Revisited/7.pdf ).
Thomsen, Bodil Marie Stavning, 2009. “Antichrist – Chaos reigns: voldens begivenhed og det haptiske billede i Lars von Triers film”. In Peripeti – Tidsskrift for dramaturgiske studier, nr. 12, Århus: Aarhus
Universitetsforlag. På engelsk i open access udgave i Journal of Aesthetics and Culture, vol. 1, 2009: http://www.aestheticsandculture.net/index.php/jac/article/view/3668
Deleuze, Gilles, 1962. Nietzsche et le philosophie. Paris: Presses universitaires de France.
Fauth, Søren R., 2009. “Oversætterens indledning” til Verden som vilje og forestilling, København: Gyldendal.
Carlsen, Per Juul, 2011. “Det eneste formildende er, at jorden går under”. In FILM # 72. København: DFI (http://www.dfi.dk/Nyheder/FILMupdate/2011/Maj/Det-eneste-formildende-er-at-Jorden-gaar-under.
aspx).
Kristeva, Julia, 1980. Pouvoir de L’Horreur. Paris: Éditions du Seuil.
Kristeva, Julia, 1987. Soleil Noir. Dépression et Mélancolie. Paris: Gallimard.
Kristeva, Julia, [1999] 2001. Hannah Arendt. New York: Columbia University Press.
Lechte, John, 1990. “Art, Love and Melancholy”. In John Fletcher and Andrew Benjamin (eds.). Abjection, Melancholia and Love. London and New York: Routledge.
Pearson, Keith Ansell, 2002. Philosophy and the Adventure of the Virtual. London & New York: Routledge.
Lütkehaus, Ludger, 2006. “The Will as World and Music. Arthur Schopenhauer’s Philosophy of Music”. In Jost Hermand and Gerhard Richter (eds.). Sound Figures of Modernity. German
Music and Philosophy. The University of Wisconsin Press: Madison.
Massumi, Brian, 2002. Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham & London: Duke University Press.
Massumi, Brian, 2011. Semblance and Event. Activist Philosophy and the Occurrent Arts. Cambridge og London: The MIT Press.
Nietzsche, Friedrich, [1872] 1996. Tragediens fødsel. København: Gyldendal.
Nietzsche, Friedrich, [1885] 1999. Sådan talte Zarathustra. Frederiksberg: Det lille forlag.
Nietzsche, Friedrich [1888] 2009. Antikrist. Aarhus: Systime.
Schopenhauer [1818] 2009. Verden som vilje og forestilling. København: Gyldendal.
Su, Tsu-Chung, 2007. “An Uncanny Melancholia: The Frame, the Gaze, and the Representation of Melancholia in Albrecht Dürer’s Engraving Melencolia I”. In Concentric: Literary and Cultural Studies 33.1, p. 145-75 (http://www.concentric-literature.url.tw/issues/The%20Gothic%20Revisited/7.pdf ).
Thomsen, Bodil Marie Stavning, 2009. “Antichrist – Chaos reigns: voldens begivenhed og det haptiske billede i Lars von Triers film”. In Peripeti – Tidsskrift for dramaturgiske studier, nr. 12, Århus: Aarhus
Universitetsforlag. På engelsk i open access udgave i Journal of Aesthetics and Culture, vol. 1, 2009: http://www.aestheticsandculture.net/index.php/jac/article/view/3668
Downloads
Publiceret
2012-01-01
Citation/Eksport
Stavning Thomsen, B. M. (2012). Melancholia – verdens dionysiske undergrund. Peripeti, 9(17), 9–20. https://doi.org/10.7146/peri.v9i17.108235
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.