Don Juan, Misantropen, Tartuffe
Koncept, kritik, optik - Refleksioner i et krydsfelt mellem recension og dramaturgi
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108217Nøgleord:
Moliere, Don Juan, Misantropen, Den indbildte syge, Tartuffe, Aarhus Teater, Det Kongelige Teater, Grønnegårdsteatret, FolketeatretResumé
Der skyller en mindre bølge af Molière-opsætninger hen over sæsonen: Don Juan på Grønnegårdsteatret, Misantropen på Det Kgl. Teater, Den indbildt syge på Folketeatret, Tartuffe på Århus Teater. De spænder tilsammen over et stort register af komedieskriverens repertoire: tragikomedie, karakterkomedie, farce; vers og prosa. Spørgsmålet er så, hvordan mangfoldigheden i tekst-partiturerne foldes ud på samtidens scene
i forhold til den grundlæggende musikalitet, der er et særkende i denne dramatikers sociale, psykologiske og emotionelle instrumenteringer; hvilke kunstneriske strategier anvendes for at få hvilke klange frem?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright Peripeti og forfatterne - Artiklerne er tilgængelige for direkte links.