Don Juan, Misantropen, Tartuffe

Koncept, kritik, optik - Refleksioner i et krydsfelt mellem recension og dramaturgi

Forfattere

  • Bent Holm

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108217

Nøgleord:

Moliere, Don Juan, Misantropen, Den indbildte syge, Tartuffe, Aarhus Teater, Det Kongelige Teater, Grønnegårdsteatret, Folketeatret

Resumé

Der skyller en mindre bølge af Molière-opsætninger hen over sæsonen: Don Juan på Grønnegårdsteatret, Misantropen på Det Kgl. Teater, Den indbildt syge på Folketeatret, Tartuffe på Århus Teater. De spænder tilsammen over et stort register af komedieskriverens repertoire: tragikomedie, karakterkomedie, farce; vers og prosa. Spørgsmålet er så, hvordan mangfoldigheden i tekst-partiturerne foldes ud på samtidens scene
i forhold til den grundlæggende musikalitet, der er et særkende i denne dramatikers sociale, psykologiske og emotionelle instrumenteringer; hvilke kunstneriske strategier anvendes for at få hvilke klange frem?

Downloads

Publiceret

2010-01-01

Citation/Eksport

Holm, B. (2010). Don Juan, Misantropen, Tartuffe: Koncept, kritik, optik - Refleksioner i et krydsfelt mellem recension og dramaturgi. Peripeti, 8(15), 130–137. https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108217