Remediering som kunstpædagogisk strategi
Mellem film og teater
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108211Nøgleord:
Afdeling for Dramaturgi, produktionsdramaturgi, remediering, Jeppe Kristensen, Tue Biering, kreative strategierResumé
Christoffersen analyses a theatrical production process he conducted with university students. The art pedagogical project was based upon the pedagogical and artistic strategy of ‘remediation’, inspired by contemporary art projects by Tue Biering and Jeppe Christensen among others. Christofferesen describes and analyses a particular form of group and identity formation through theatrical re-mediation and combination of filmic narratives with the biographies of the participants.
Referencer
Bourriaud, Nicolas: Relationel æstetik. Det Kongelige Danske Kunstakademi, Kbh. 2005.
Bourriaud, Nicolas: Postproduktion. Det Kongelige Danske Kunstakademi, Kbh. 2006.
Butler, Judith:”Performance og performativitet” I: Periskop nr. 14, 2010.
Fischer-Lichte, Erica: Theatre, Sacrifice, Ritual. Routledge 2005.
Gade, Solveig: ”Pretty Woman Walking Down The Street”. I: Peripeti nr. 9, 2009.
Hein, Helle Hedegaard: ”Kunsten at lede primadonnaer”. I: Peripeti nr. 12. Aarhus 2010.
Kobbernagel, Lene: Skuespilleren på arbejde. Frydenlund, Kbh. 2009.
Lehmann, Niels: ”Kunstfaggsdidaktik efter subjektet”. I: Aslaug Nyrnes og Niels Lehmann: Ut frå det konkrete. Universitetsforlaget, Oslo 2008.
Sawyer, R. Keith: Group Creativity. Lawrence Erlbaum Ass 2003.
Schein, Edgar: Organisationskultur og ledelse, Gyldendal, Kbh. 1986.
Se i øvrigt www.peripeti.dk, hvor der findes en række anmeldelser af diverse remedieringer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.