Realitet på spill
Iscenesettelse av det reelle i teater og teaterpedagogikk
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108210Nøgleord:
teaterpædagogik, dokumentarisme, hverdagseksperter, Rimini Protokoll, Volker Lösch, autenticitet, virkelighedsteaterResumé
Hustvedt analyses and discusses two different theatre pedagogical strategies for the staging of so called “everyday experts” and their reality; on the one hand a self-reflexive strategy where the everyday reality is staged as a construction, on the other hand an authenticity strategy where the staged reality is presented as documentation containing the potential for criticism. The two different strategies are presented as different ways of reconstructing and utilizing the boundary between education and art.
Referencer
Dreysse, Miriam: Die Aufführung beginnt jetzt, M. Dreysse/F. Malzacher (Hg.) Experten des Alltags. DasTheater von Rimini Protokoll, Alexander Verlag, Berlin 2007.
Hentschel, Ulrike:Das so genannte Reale Realitätsspiele im Theater und in der Theaterpädagogik, Gabriele Klein, Wolfgang Sting (Hg) Performance. Positionen zur zeitgenössischen Kunst. Transcipt Verlag, Bielefeld 2005
Haug, Helgard og Wetzel, Daniel: Wir suchen Darsteller mit Rollen, die sie schon geprobt haben, i Tiedemann und Raddatz (Hg): Reality strikes back, Tage vor dem Bildersturm, Theater der Zeit, Berlin 2007.
Iversen, Mette Wolf: Den nye dreng i klassen, Peripeti, tidsskrift for dramaturgiske studier, nr. 11, 2009.
Led, Jens Christian Lauenstein: Konkretismens Katharsis, aktuelle teaterproblemer 50, Århus Universitet 2003.
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatisches Theater, Verlag der Autoren, Frankfurt am Main 1999.
Mertz, Andrea m.fl: das was dreckiges ist/das ist immer noch in den köpfen, i programheftet til ”Lulu - Die Nuttenrepublik”, Scaubühne am Lehniner Platz 2010/2011.
Raddatz, Frank: Autentische Rezepte für ein unvergessliches Morgen, der Wunsch nach dem Echten in Zeiten globalen Wandels, i Tiedemann und Raddatz (HG:) Reality strikes back II: Tod der Representation. Verlag Theater der Zeit, Berlin 2010.
Schnabel, Stefan: Ohne Angst zu Leben, Notizen zu ”Lulu - Die Nuttenrepublikk”, i programheftet til ”Lulu - Die Nuttenrepublik”, Scaubühne am Lehniner Platz 2010/2011.
Tscholl, Miriam: Sozial-ästetische Grenzgänge, Die Deutsche Bühne, Oktober 2010, 81 Jahrgang, no. 10.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.