På spor av en tredje poetikk i teater for de minste
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v8i15.108207Nøgleord:
Teater, Kunstpædagogik, Poetik, performativitet, børneteater, Dråpene, Steffi Lund, Turid OuslandResumé
Starting from the distinction between performative postdramatic poetics on the one hand, and poetics based on the traditional divide between stage and auditory on the other, Böhnisch examines the possibility of a third poetics between these two apparently opposing positions in drama and theatre aesthetics. Through an analysis of the performance Dråpene (eng.: The Drops, Lund & Ousland 2000) she shows how the scenic actions create performative openings and closings in relation to the child audience.
Referencer
Böhnisch, Siemke: ”Feedbacksløyfer og henvendthet”, i: Szatkowski, Janek (red.) Performative former. Peripeti, særnummer, Aarhus 2011.
Böhnisch, Siemke: Feedbacksløyfer i teater for svært unge tilskuere. Et bidrag til en performativ teori og analyse. (Ph.d.-avhandling). Institut for Æstetiske Fag, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet, [Århus] 2010.
Böhnisch, Siemke: ”Feedbacksløyfer i teater for de minste”, i: By, Ragnhild (red.): Form møter form. Lek møter teater. Cappelen akademisk, Oslo 2009, s. 171-190.
Brook, Peter: Det tomme rum. Tanker om teatret og tiden (overs. J.J. Jensen). Munksgaard, København 1988.
Brook, Peter: The empty space. New York, Atheneum, New York 1968.
Fischer-Lichte, Erika: Ästhetik des Performativen. Suhrkamp, Frankfurt am Main 2004.
Juncker, Beth: Om processen. Det æstetiskes betydning I børns kultur. Tiderne Skifter, København 2006.
Gulbrandsen, Morten Stenseng: ”Skolesekk med passivt innhold”, i: Molven, Nina (red.): Q-barnekultur, 4, 2010 [a], vol. 7, s. 40-41.
Gulbrandsen, Morten Stenseng: ”Kulturdepartementet avviser kritikk: - Skolesekken er en ressurs”, i: Molven, Nina (red.): Q-barnekultur, 4, 2010 [b], vol. 7, s. 42.
Kattwinkel, Susan: Audience Participation. Essays on inclusion in performance. Praeger, Westport, Conn. 2003.
Kuhn, Sinje: ”Audience participation in children’s theatre performances”, i: IXYPSILONZETT. Magazine for Children’s and Young People’s Theatre, 1, 2008, s. 27-29.
Kuhn, Sinje: ”Partizipation im ’Erlebnisgarten’ des Theaters für die Allerkleinsten”, i: Droste, Gabi dan (red.): Theater von Anfang an! Bildung, Kunst und frühe Kindheit. Transcript, Bielefeld 2009, s. 187-191.
Løkken, Gunvor: Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Cappelen akademisk, Oslo 1996.
Nagel, Lisa Marie: ”Postdramatisk teater for et predramatisk publikum. En analyse av danseforestillingen ’Inni min klode’ og ’Se min kjole’ med henblikk på Hans-Thies Lehmann og postdramatisk teaterteori”, i: DRAMA.
Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 3, 2007, s. 12-15.
Stern, Daniel N.: The interpersonal world of the infant. A view from psychoanalysis and developmental psychology. Basic Books, New York 1985.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.